Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Bäst i klassen: Hostelworld och Digg.com

2008-08-08 | Webb 2.0

När användargenererat innehåll är en central del av en webbplats ställs man inför en svår fråga: Hur tar man vara på tusentals besökares input och formaterar detta till något användbart för ett helt community?

Problemet är det samma som på en blogg (blogg 2.0 del 1 och del 2), men på en webbtjänst är det ofta mer akut på grund av de enorma mängder innehåll som skapas.

Hostelworld.com (som jag stiftat bekantskap med i sommar) och Digg.com är två exempel som i mina ögon utmärker sig genom att verkligen lyckas skapa ett mervärde av input från sina besökare.

Hostelworld

Hostelworld är en bokningstjänst för dig som söker billigt boende när du är ute och reser. Genom att skapa användarkonton till alla som bokar något genom tjänsten har man även lyckats bygga ett stort och levande resecommunity.

Det jag gillar med Hostelworld är deras sätt att hantera recensioner. Som recensent har du två verktyg. Dels betygsätts ett hostel med sex parametrar på en skala från ett till tio (om städningen varit bra, hur väl bemött du blivit av personalen osv.) och dels har du möjlighet att skriva några rader om din personliga upplevelse.

Dessa recensioner agerar sedan underlag för en rating av varje hostel (0-100%) samt en mängd kommentarer. Flera smarta metoder används för att skapa mervärde av denna information.

  • Man räknar bara med recensioner som är mindre än ett halvår gamla.
  • Varje hostel ges möjlighet att kommentera recensioner med sitt perspektiv.
  • Ett utdrag ur den senaste recensionen finns på varje hostels presentationssida (ovanför hostelets egen presentation!)
  • Om för få gäster recenserat ett visst hostel tonas betydelsen av hostelets rating ned på siten.
  • Recensioner går att sortera efter flera faktorer som högst och lägst betyg.

För att se hur denna användargenererade data skapar mervärde till sitens alla besökare rekommenderar jag att du själv tar dig en titt. När jag reste runt i Europa i somras hade hostelet Sant Jordi bara varit öppet i tre veckor, men hade trots detta redan samlat på sig ett femtiotal recensioner.

Digg.com

Communityt på Digg lever i kommentarerna till de artiklar som diggas, här samlas ofta flera hundra åsikter kring en enda story. Detta har lett till att kommentarfunktionen hamnat i fokus vid utvecklingen av siten, och där finns det mycket inspiration att hämta.

Med en sådan enorm mängd kommentarer blir det tvunget så att vissa inte är helt genomtänkta, vissa innehåller osakliga påhopp och ytterligare vissa förtjänar verkligen lite extra uppmärksamhet. Diggs mål blir att sortera bland dem alla och göra det enkelt för sina besökare att hitta till guldkornen.

Det Digg gör allra bäst är diggandet av kommentarer, alla användare hjälps åt (precis som på diggs förstasida) med att bestämma vilka kommentarer som är relevanta, och vilka som inte är det.

Titta till exempel på denna story om hur manuellt växlade bilar sparar bensin och se hur användarna själva sållar fram de kommentarer som är läsvärda samt döljer undan de som inte håller måttet.

Har du egna favoriter bland siter som tar väl vara på användargenererat innehåll, dela gärna med dig i kommentarerna!

Ps. Håller med i mycket av Antons kritik av Delicious nya utseende, men kan inte låta bli att i smyg tycka det är skitsnyggt.

Skriv en kommentar

Liknande artiklar

Andra bloggar om

digg, hostelworld, blogg 2.0, webb 2.0