Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Att göra en hemsida (på 24 timmar)

2007-07-07 | Projekt

Projektet avslutades 02:16 08/07/07. Hemsidan kan nu beskådas på oxeyegames.com/harvest. I denna bloggpost kan du följa hur arbetet med sidan förlöpte. Här kan du läsa en summering.

Jag och min vän vraketOxeye games bestämde oss idag för att hjälpas åt i produktionen av en hemsida till Oxeye games nya speltitel, Harvest. Tidigare har Oxeye games haft sina spel i underkategorier till sin egen hemsida, men efter att vi diskuterat en del om hur man bör sköta varumärkestänket på spelen har vi bestämt oss för att göra sidor med unik layout för varje enskillt projekt. Först ut är alltså Harvest som jag tänker skriva om här.

Då vi är förtjusta i att jobba i projektform har vi bestämt oss att jobba så mycket vi är vakna fram till projektets färdigställande. Det kommer alltså gå i en rasande takt. Min tanke är att här i detta blogginlägg posta uppdateringar under utvecklandet cirka en gång varje eller varannan timme.

Detta är ett unikt tillfälle att följa en designprocess från start till slut. Kommentera gärna så har du möjlighet att påverka oss i realtid.

Både jag och Vraket har kunskaper i XHTML, photoshop och php varför vi inte kommer att dela upp arbetsuppgifterna specifikt, utan båda jobba i samspråk kring alla aspekter. Vi är dock båda lite av specialister inom varsit område, Vraket är otroligt skicklig på “pixelgrafik” medan min spetskompetens är XHTML och användargränssnitt.

Startdatum för detta projekt är 07/07/07 14:30. Nu kör vi!

Vad handlar Harvest om?

Harvest är ett spel som utspelar sig på olika planeter där du som kolonisatör ska försöka slå tillbaka våg efter våg av anfallande fiender. Detta gör du genom att bygga försvar, mineralinhämtare, kraftverk och elledningar. Ett viktigt fokus i Harvest är din baskonstruktion. Beroende av denna flyter elen olika effektivt och du får olika möjligheter att försvara dig. En central del av Harvest är de många fienderna, hundratals ufon kommer samtidigt. Denna känsla ska vi försöka fånga även i hemsidan.

Detta är ett spel både jag och Vraket (som är en av grundarna till Oxeye) tror extremt mycket på. Själv har jag inte fastnat så i ett spel sedan tonåren. Spelet kom även på andraplats i kategorin “Best PC Game” på Swedish Game Awards nu i juni. Mer info om detta här. Då får man ha i åtanke att spelet var i ett otroligt tidigt utvecklingsstadie, mycket har hänt sedan dess! Följ till exempel utvecklingen på denna blogg, skriven av en av programmerarna i teamet. Här hittar du en del screenshots.

Första planeringsstadiet

Vi har bollat mycket ideér kring hur vi ska “branda” den här sidan. Som sagt har alla Oxeyes spel tidigare legat direkt under huvuddomänen och med ett snarlikt utseende. Detta har gett en viss trovärdighet till försäljningen av spel som sker direkt på denna sida. Genom att skapa en helt egen sida till spelet Harvest var vi lite oroliga att tappa lite av denna trovärdighet. Vi kom tillslut fram till att vi ska ha en toppmeny med Oxeyegames logotyp och länkar inom denna sida som följer Harvestsidan på alla undersidor.

Vi har även så gott som bestämt oss för att behålla communitydelen av Harvestspelet i Oxeyegames forum, där den får samlas med de andra spelen. Detta tänk där vi har en central sida för själva företaget som följer spelsidorna med en toppmeny och som innehåller alla forum och liknande hoppas vi ska leda till synergier mellan spelen.

När väl detta var utrett kunde vi gå vidare och börja planera för vilken typ av känsla och grafiska stil vi skulle använda på själva Harvestsidan. Vi kom fram till att vi ville ha en layout med ganska mycket “space och metall”-känsla. Detta skulle innebära planeter och stjärnor i bakgrunden samt kanske ett content-område i metall med mycket futuristiska detaljer.

Innan vi börjar gå in på själva layouten ska vi dock gå igenom vad vi vill att sidan ska innehålla.

Innehållet

Detta är egentligen en av de viktigaste planeringsfaserna. Här diskuterade vi mycket fram och tillbaka kring vilka aspekter som måste lyftas fram, vad sidans syfte egentligen är och framförallt exakt vad som ska vara med.

Detta idebollande slutade med en innehållslista vi skissade ner på ett papper. Vi bestämde oss för att sidan skulle ha följande undersidor och information:

  • Unit list
  • Building list
  • video tutorials
  • trailers
  • Highscore spotlights
  • highscore
  • Information om hur man köper spelet
  • screenshots
  • nyhetsrulle
  • spelar intervjuer
  • lista med nyheter från den kommande Oxeyebloggen
  • downloads
  • desktopbakgrunder
  • en promoteruta
  • anmälning till nyhetsbrev
  • datorkrav
  • om harvest

Blev en ganska diger lista och vi har ännu inte helt bestämmt oss för vilka saker som är viktigast att lyfta fram. Nu känner vi oss dock redo att gå vidare och börja skissa lite på ett utseende för sidan.

Medan vi kom på allt innehåll till sidan växte långsamt en layout fram i bakhuvudet på mig. En sådan där lite difus ide om hur man kanske skulle kunna lägga upp det hela. Jag startade upp photoshop och gjorde en extremt snabb så kallad “mockup” en skiss på hur själva strukturen skulle kunna se ut. Denna är hemsk, och tänk på att den enbart visar själva strukturen och inte har något att göra med det framtida utseendet mer än detta.

Harvest version 1

Vraket gillade detta upplägg och vi bestämde oss för att gå vidare med detta. En hel del diskussioner följde kring vad som skulle vara vad och vad vi skulle ha i bakgrunden. Vi började nu producera en del blyertskisser med förfiningar av sidans utseende och det hela börjar se riktigt bra ut. Jag har dock tyvärr ingen möjlighet att få in dessa i datorn, kanske kommer de upp vid ett senare tillfälle.

Redan nu började vi även diskutera en del om hur vi skulle lägga upp cssen, vad skulle vara bakgrunder som upprepas och hur breda skulle dessa vara. Det är egentligen lite tidigt för sådant, men om man vet att man ska koda hela sidan senare är det svårt att låta bli :)

Vi har även bollat lite ideer om vilket bakomliggande system sidan ska använda sig av. I huvudsak har vi funderat mellan mitt eget system Edit och wordpress. Wordpress lämpar sig dock något bättre för sidor med mycket nyhetsflöden och liknande varför det lutar mot detta. Edit är dock mycket lättare att få till en bra SEO-optimering med. Detta påverkar dock inte designprocessen ännu.

Vi har nu satt igång och börjat jobba i photoshop för att få till en bild av hur hemsidan ska se ut. Denna bild använder vi sedan för att klippa ut bakgrunder och liknande ur i den slutgiltiga sidan.

[update 18:13]

Vi funderar nu på vilka mått vi ska ha på hemsidan. Ska vi anpassa den för 800×600? Genom lite snabb research såg vi att de andra sidorna hos Oxeye bara hade ca 2% besökare med denna upplösning. Vi tänker alltså ta steget att göra en bredare layout. Vi bestämde oss för att en bredd på cirka 940px vore snyggt. Utanför denna kommer det hamna en del schyssta bakgrundsbilder. Vi ska nu skapa en gridd med mått så att vi kan dela upp content-området i jämna bitar. Det är även viktigt hur breda sidomenyerna blir.

Vi har nu början till en ordentlig mockup i photoshop med en del riktigt schysst grafik som vi faktiskt kunde plocka direkt från menyinterfacet i spelet (det är Vraket som gjort detta). På detta vis får vi även en skön koppling mellan spelet och hemsidan.

[update 18:29]

Här kommer en tidig bild av hur själva huvudområdet på sidan kommer se ut grafiskt. Självklart är detta en tidig skiss och det kommer krävas mycket finjustering, men det är denna typ av “metall och ljus”-känsla vi kommer använda för denna sektion av sidan. Snart kommer det till bakgrund och logo, det kommer bli riktigt schysst med en planet i bakgrunden till vänstermenyn (se den tidigare mockupen)!

Harvest version 2

[update 18:44]

Vi har nu hittat den perfekta bredden på innehållsområdet, 540px. 540 är delbart med 2,3,4,5,6,9,12! Med den bredden kan vi variera oss med lite olika kolumnbredd på text, screenshots och liknande! sidmenyerna får också en ganska lagom bredd med detta, vilket är speciellt viktigt för den högra där vi tänker promota videor och liknande!

Medan Vraket fixar med grafiken ska jag sätta igång och börja koda XHTML och CSS.

[update 19:14]

Harvest version 3

Själva huvudgrafiken utvecklas enligt planerna som ni ser ovan. Själv sitter jag och strukturerar upp CSSen, sidan kommer bli ganska omfattande och då är det viktigt att ha ordning och reda i koden! Just nu testar vi lite kring hur planeten i bakgrunden ska ligga, är ganska läckert att den syns mellan vänstermenyn och huvudinnehållet! Vi ska nog ljusa upp den lite där under så att den framträder ordentligt.

Vi funderar även en del kring hur vi ska lägga upp själva menyknapparna till vänster med marginaler och liknande. Dessa knappar kommer förmodligen vara vanliga texthyperlänkar med bakgrunder istället för bilder, bilder som menyknappar är inte bra ur SEO-synpunkt!

[update 19:49]

Senaste bilden av grafiken. Bland annat har vi ändrat skuggan bakom skärmdumparna för att lyfta fram dem på ett bättre sätt, börjat experimentera med själva huvudmenyn samt lagt upp en placeholder för Oxeye Games huvudheader.

Harvest version 4

Själva kodandet går framåt det med, men är kanske inte lika kul att titta på :)

(kvaliten blev lite dålig, ska börja lägga upp dem i jpg istället)

[update 20:45]

Vi håller nu på med lite mer detaljarbete och projektet kommer röra sig lite långsammare framåt. Många beslut måste tas om t.ex. hur stor logon ska vara och hur stjärnbakgrunden ska se ut. Vi har fortfarande inte kommit fram helt till hur Oxeye headern ska se ut för att inte blandas ihop med resten av sidan på samma gång som den ändå måste visa tillhörighet… Knepigt! Här kommer ivarjefall den första skärmdumpen från en webbläsare. När jag skriver koden använder jag mig av en del gamla bilder jag får av Vraket och mitt fokus ligger istället på att tråda ut strukturen i koden och placera divar med rätt marginaler och liknande. När själva grafiken sedan är klar är det bara att byta ut bakgrundsbilderna!

Harvest version 5

[update 20:57]

Jag går nu in i en ny fas av kodningen. Vi har bestämt oss för att bygga sidan med hjälp av publiceringsverktyget Wordpress, och jag ska börja konfigurera en installation av detta för våra syften. Detta kommer innebära att lägga upp kategorier enligt vår tidigare specifikation och bygga sidor. Allt detta görs med wordpress och läggs in i en databas. Själva presentationen av sidan lägger vi sedan ovanpå detta. Detta är två ganska olika processer och kan i princip utföras helt oberoende av varandra.

Så här ser huvudgrafiken ut just nu.

Harvest version 6

[update 22:04]

Huvudgrafiken utvecklar sig bra och det känns som om vi äntligen fått ordning på själva promoteområdet med logon och allt, eller vad säger ni? Anpassningen till wordpress går enligt planerna men jag har en del saker att fundera på med detta. Hur ska jag foga in screenshots till exempel, hur ska vi presentera dessa? Wordpressarbetet kräver också en viss ordning och reda på kategorier och sidor, varför en slutgiltig struktur nu tar form.

Harvest version 7

[update 22:51]

Hittade en bugg i wordpress som stannade upp arbetet med detta aningen. Det visar sig att man inte kan använda attachments med vilken permalänkstruktur som helst. Irriterande. Men nu är jag back on track och grafiken utvecklas i ett rasande tempo den med!

[update 23:00]

Nu har grafiken fått sig ett ordentligt lyft. Känns som vi har hittat en balans där det är väldigt grafiskt men ändå inte allt för plottrigt! Det känns otroligt bra just nu, och jag tror verkligen att den här sidan kan bli en riktig hit.

Harvest version 8

Vi har även fixat lite med innehållsområdet och lyft upp det hela lite så att mer innehåll syns över “folden”, alltså utan att scrolla. Boxen nere i vänstra hörnet är från ett annat spel och endast en placeholder för den riktiga. By now! knappen syns inte helt ovan folden, men det är en kompromiss vi är villiga att göra. Vi fick även lite feedback på citatet i toppen av sidan, det känns kanske lite pushy. Vi ska nu försöka göra det lite mer integrerat.

[update 23:54]

Vi laddar nu batterierna med ostkaka framför datorn. Middag skjuter vi till senare. Det blir en lång natt.

Jag har tjatat mycket på Vraket angående menyknapparna till vänster, i mina ögon “poppar” dom upp för mycket och lägger sig ovanför innehålls-området. Jag vill att sidomenyerna ska gå att liksom “skjuta in” under innehållet. Vraket har målat om knapparna och nu känns det helt rätt. Nästa fokus för designen är contentområdet. Själv håller jag på att integrera den CSS jag har skrivit i wordpress och testa sitestrukturen samt bygga upp undersidor. Allt detta görs utan den riktiga grafiken vilket är lite irriterande då det inte är speciellt snyggt medans man jobbar med det. Men belöningen kommer när vi integrerar designen med strukturen.

[update 00:33]

Här kommer den senaste versionen av grafiken. Arbetet med wordpress flyter på bra. Vi håller just på att enas om hur vi ska döpa alla bakgrunds-gifar. Lägg särskillt märke till de nya knapparna!

Harvest version 9

[update 01:33]

Just nu sitter vi och klipper ut gifar för att foga in i koden. Detta visade sig vara ganska tidskrävande då vi har en ganska avancerad layout. Jag har fått fundera mycket på hur divarna ska ligga för att stödja alla gifar med transparens, tanken är att man ska kunna se bakgrunden i de transparenta delarna av bilderna… Svårt att förklara men ni får se när nästa screen kommer upp!

[update 01:54]

Äntligen har vi den första någorlunda representativa skärmdumpen från wordpress. Så här långt har vi kommit i arbetet med att placera gifar och foga in i CSSen ivarjefall!

Harvest version 10

[update 02:21]

Nu tar vi återigen en liten paus för “middag”. Hamburgare står på menyn. Känns som om vi ligger bra i fas med tidsplanen också.

[update 03:36]

Arbetet fortsätter i högt tempo. Vi håller nu på och diskuterar hur själva innehålls-området ska se ut. Vad ska man lyfta fram på förstasidan? Vi har beslutat oss för att presentera en slumpmässig enhet överst och direkt under den ha en lista med de senaste nyheterna.

[update 04:18]

Tröttheten smyger sig på och jag måste fokusera mer på att jobba än att uppdatera här :)

Här kommer ivarjefall en uppdatering på hur sidan ser ut i en webbläsare för tillfället. Det mesta är på plats. Hela sitestrukturen är färdig med endast en liten detalj att ta itu med. Nu ska vi layouta alla undersidor bara. Vraket jobbar för fullt på att slutföra förstasidan.

Harvest version 11

[update 05:30]

Tröttheten har nu övertaget och vi har bestämmt oss för att stänga verkstaden för idag. I morgon kommer vi igen med nya krafter. Beroende på när vi kommer igång i morgon igen är jag inte helt övertygad om att vi lyckas hålla vårt 24 timmars -mål, men 24 timmar plus sömn klarar vi förmodligen med god marginal!

Projektet har verkligen tagit form och nu är alla större aspekter av jobbet klara. Den sista utmaningen blir att göra alla undersidor lika attraktiva som förstasidan. Vi har bestämmt att inte lägga ut något annat än bilder på hemsidan då det skulle ta onödigt mycket tid att lägga upp databaser och liknande till sidan, så för att se en skarp version får ni vänta till lanseringen, förhoppningsvis i morgon eftermiddag alltså!

På återseende i morgon bitti/förmiddag!

Harvest version 12

[update 08/07/07 14:56]

Vi kom i säng lite sent igår, vi var ju tvugna att fira våra framsteg innan vi avrundade dagen! Nu är vi dock igång igen och redo för ytterligare en utvecklingsdag. Min instämplingsklocka säger att vi jobbade cirka 14 timmar igår, raster borttagna. Vi har alltså 10 timmar kvar för att uppnå vårt mål.

Vi dyker idag direkt in i projektet och ska börja layouta alla undersidor. Vi kommer förmodligen även skriva preliminärt innehåll till dessa så att vi kan lansera sidan redan i kväll/natt.

Välkommen till dag två av hemsideprojekt Harvest :)

[update 08/07/07 15:39]

Idag har jag med mig en kamera och kan nu lägga upp Vrakets blyertsskiss/ tolkning av mitt photoshokluddande som du kan se i den översta bilden. Denna skiss blev viktig för det fortsatta arbetet och är ett slags förfining av strukturen, den innehåller även lite mer av grafiska element.

Harvest skiss 1

[update 08/07/07 16:06]

Jag har nu tagit tag i ytterligare en detalj på sidan som krävde en del pillande, submenyerna i toppen på innehålls-området. Dessa menyer är olika breda på olika undersidor men ska ändå vara centerade. Blev lite klurigt hur jag skulle lösa detta snyggt med vettig CSS, men det blev bra tillslut.

Vraket håller på att gör själva footern på sidan. Tanken är att denna ska vara minst lika grafiskt intensiv som sidhuvudet. Vi ska försöka skapa känslan av att sidan är nedsprängd i marken på en planet, med Harvest-mineraler som växer upp runt ikring. Kommer ge en härlig djupkänsla med en förgrund i footern och den avlägsna planeten i headern!

[update 08/07/07 16:42]

När man gör ett så här pass komplext projekt behöver man verkligen sträcka wordpress till det yttersta. Oundvikligen springer man på en del buggar också, villket fördröjer arbetet. Den senaste buggen jag hittade fungerade så här:

Det går inte att ange vilken “kategori” en “page” ska tillhöra. Dock gör wordpress automatiskt alla nya sidor till den kategori som är angedd som default. Då jag hårdkodar wordpress en hel del och använder mig av funktioner som kollar om man är i till exempel kategorin nyheter, så tror wordpress att jag är i denna kategori på alla mina vanliga “pages” och presenterar helt felaktig data… Ack ack. Men nu när jag upptäckt det är det ju ganska enkelt att gå runt =)

[update 08/07/07 17:32]

Här kommer en bild på hur arbetet med footern utvecklar sig. Själv håller jag fortfarande på att passar in alla olika kategorier och undersidor i strukturen. Det rör sig om ett antal olika poster som ska formateras olika samt som ska ha egna arkiv-sidor där de samlas som t.ex. senaste nyheterna. För tillfället har vi:

  • Screenshots (en sida med översikt samt enskillda sidor för varje screenshot)
  • Nyheter (flöde på förstasidan + översikt över alla nyheter i flera sidor + enskilld sida för ensam nyhet)
  • Units (2 olika arkiv, human och alien, ensillda sidor för varje enhet)
  • + Ett antal olika undersidor som about, download, buy now och liknande.

Jag gör alltså inte varje sådan här enskilld sida, utan mallar för hur alla dessa olika typer av innehåll ska presenteras. Ganska mastigt! En annan utmaning är att ordna så att rätt menyval är upptända när man är inne på en specifik undersida och liknande.

harvesthemsidan 11

[update 08/07/07 19:01]

Har nu ätit lite och håller fortfarande på med att skapa undersidor. Detta tar tid =) Vrakets footer utvecklas riktigt bra!

[update 08/07/07 20:27]

Här kommer en skärmdump på den färdiga sidfoten. Nu ska jag sätta igång att implementera den i sidan.

harvesthemsidan 12

[update 08/07/07 21:35]

Nu är footern på plats och många av undersidorna börjar hitta sin form. Jag har faktiskt gjort en lista över alla templates som behöver göras, dom är cirka 14 stycken unika, så ni kanske förstår vad det är som tar sådan tid =)

Här kommer en skärmdump på footern av sidan. Undersidan ni ser är den för en individuell screenshot. Vi har valt att inte aktivera kommentarerna på sidan ännu då dessa kräver så pass mycket layoutjobb att vi skjuter det till några dagar i framtiden. Prioritet just nu är att få klart sidan.

harvesthemsidan 13

[update 08/07/07 23:09]

Nu ska vi äta middag (anmärkningsvärt mycket tidigare än igår!) . Arbetet flyter på i ett högt tempo och många undersidor börjar se riktigt bra ut. Vi fick även till en riktigt schysst “sign up” ruta till ett newsletter som vi la i foten av sidan. Jag bjuder här på en skärmdump till översiktssidan av “Alien units” under features.

alien units

[update 08/07/07 23:37]

Mätta och belåtna ska vi nu ta i och se om vi kan bli klara i natt innan klockan hinner bli allt för mycket. Om vi lyckas har vi lovat oss själva att ta ledigt i morgon förmiddag.

[update 09/07/07 01:01]

Efter lite trixande lyckades vi ordna in en flashspelare i sidan, funkar hur bra som helst (tyvärr Jonathan ;) ). Vi har även bestämt oss för att lansera sidan lokalt här på webpal och låte den genomgå några ordentliga korrekturläsningar innan den lanseras på Oxeye Games hemsida! Förhoppningen är att lägga upp den inom väldigt kort!

[update 09/07/07 01:44]

Nu rycker lanseringen närmre, vi håller just på och justerar alla variabler och sökvägar för att fungera på webpal-servern. Stay tuned!

[update 09/07/07 01:50]

Versionen som vi nu lägger upp är alltså inte helt den slutgiltiga version av hemsidan. Några detaljer är ännu inte på plats, dessa kan inte implementeras förrän en del beslut har tagits. Det går t.ex. inte att anmäla sig till nyhetsbrevet. Länkarna sitemap och contact är inte heller aktiva samt några små CSS buggar återstår. På det stora hela är dock sidan färdig i upplägg och struktur.

All grafik är på plats och vi måste säga att den blev ganska mycket som vi tänkt oss. Och faktiskt riktigt snygg =) Ovanpå har den en funktionallitet och ett admin som kommer göra alla uppdateringar till en snap.

Sidan är fortfarande öppen för konstruktiv kritik och kommentera gärna fortsatt med idéer!

[update 09/07/07 01:57]

http://www.oxeyegames.com/harvest/

Välkommna in.

[update 09/07/07 02:09]

Nu är alla bildlänkar korrekt riktade också =)

[update 09/07/07 02:16]

Enligt min instämplingsklocka har vi jobbat med detta projekt i totalt 26 och en halv timme. Vi missade alltså vår deadline med två och en halv timme och hemsidan är ännu inte hundra procent färdig. Hur kunde detta komma sig? Jo, min tanke när vi startade projektet var att göra en sida med några undersidor och ett nyhetsflöde. Det hela slutade med nyhetsflöde, screenshotsflöde, flöde för karaktärer i spelet, extremkomplex layout med massvis av småbilder osv. Vi har även anpassat wordpress till att hantera alla dessa olika flöden och ordnat med administrationsgränssnitt för detta.

I morgon återkommer jag med en summering coh lite tankar kring hur detta projekt förlöpte.

Summering

Detta projekt har varit väldigt lärorikt på många sätt. För det första upplevde jag att pressen det innebar att skriva en löpande blogg om projektet samtidigt med en deadline verkligen hjälpte oss att få saker gjorda. Många beslut fick tas “on the fly” vilket ledde till en mycket stimulerande kreativ process.

Det var även en erfarenhet att göra hela projektet tillsammans med Vraket, jag är van vid att själv göra alla beslut i mina webbprojekt. Vårt samarbete förlöpte dock otroligt smidigt och det blir nog fler liknande webbprojekt i framtiden.

Sidan vi tillslut fick upp är inte helt förfinad ännu och innehåller en del buggar i vissa webbläsare. Detta finlir känns dock som om det ligger utanför projektet och kommer ordnas nu under veckan i ett lite lugnare tempo, samtidigt som vi diskuterar sidan med hela teamet på Oxeye Games för kreativ feedback.

Jag förvarnade inte, och började först några timmar efter att projektet var startat, med denna livebloggning. Enda marknadsföringen av den var på några forum och genom några vänner, och bloggen har bara legat uppe i knappt en vecka. Trots detta hittade drygt 330 unika besökare hit under helgen och av allt att dömma har många tagit sig tid att läsa mycket av vad jag skrivit, vilket är jättekul! Vi fick även en del feedback vilket vi är väldigt tacksamma för, speciellt tack till Martin som skickade en screenshot på sidan i safari.

Nästa gång vi drar igång en sådan här livebloggning ska vi försöka meddela i förväg för att fler ska ha möjlighet att följa arbetets gång live och kommentera. Förhoppningsvis blir detta ganska snart, så håll ögonen öppna!

Kommentarer

  • 1. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jens
    2007-07-07 19:42

    Yay! Keep up the good work!
    Du skriver som en galning, Niklas! Hur ska ni hinna göra en hemsida på 24 timmar om du tänker skriva en novell var 30:e minut?! :D

  • 2. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-07 19:44

    good point :)

  • 3. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jens
    2007-07-07 21:33

    Ujuj WordPress! Ska vi ha så mycket text på sajten?! :o

  • 4. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-07 21:36

    jupp, det ska ni. Content is king som det heter. Kommer göra er sökrankning gott!

  • 5. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 TbbW
    2007-07-07 21:41

    ser jävligt najs ut! :)

    ser att nån kan webdesign innan och utantill!
    ska bli kul att se slutresultatet sen :)

  • 6. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jens
    2007-07-07 23:05

    Ser grymt ut!
    OBS! Glöm inte att framhäva att spelet finns både till Windows och Mac!

  • 7. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Zelaxe
    2007-07-07 23:44

    Sålänge man slipper flash och blingbling är jag nöjd.

  • 8. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-07 23:49

    Videospelaren anvädner sig av flash, men utöver det är det bara gif-ar :)

  • 9. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 TbbW
    2007-07-08 01:19

    mjo… att köra video i annat än flash är irriterande som när t.ex windows mediaplayer ska laddas och spela…

    vart kan man se ditt WIP ?

  • 10. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-08 01:33

    menar du med wordpress =) jag kan slänga upp en screen, men det ger ju inte så mycket när det är koden som är det intressanta…

  • 11. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jens
    2007-07-08 01:49

    Hehe, nu har jag krånglat till det för er :) Jag tänkte väl att det skulle vara svårt att göra så att bakgrunden syns genom menyerna :S

  • 12. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-08 01:53

    jo det är ganska jobbigt, men mest arbetskrävande =) vi avvaktar med det till sist tror jag. Har precis börjat färdigställa huvudlayouten i wordpress!

  • 13. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 TbbW
    2007-07-08 02:19

    det går att göra så att bakrunden syns igenom ganska enkelt… men det funkar inte i IE 6.0.

    genom att göra bakgrunds bilden i menyerna lite transparanta i alpha layern i en png så kan man få så det syns i genom med firefox och opera, men med IE 6.0 går det inte… den klarar inte av nån form av transparancy med png’s.

  • 14. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-08 02:25

    äsch, sånt sysslar vi inte med =)
    vi kör bara med gifar, lite oldschool.. Är ju ännu coolare med snygga effekter när man kan skapa dem med gammal teknik istället för att ta till sådant =)
    Vi har tänkt oss att skapa en speciell bakgrund till den översta vänstra menyn där man ser planeten i bakgrunden. Knapparna är helt transparenta i mitten, så planeten kommer synas genom den. Vi får se hur det blir!

  • 15. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jens
    2007-07-08 03:40

    Bra jobbat! Och glöm inte att sömn är en viktig del i all form av excercis =)

  • 16. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Max
    2007-07-08 13:29

    Hur länge ska ni sova egentligen? ;)

  • 17. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-08 14:55

    Nu är vi uppe och igång igen =) vi sitter på kontor och resan hit och hem är lite omständig. Vi var ju även tvungna att äta lunch/frukost!

  • 18. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jens
    2007-07-08 15:10

    Sluta jiddra och börja trolla!

  • 19. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jens
    2007-07-08 17:10

    Jäkla wordpress då! :)

  • 20. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-08 17:17

    Men det är värt det när man väl löser dom här småbuggarna, så länge det inte är något som fålr konsekvenser för sidan =)

  • 21. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 soul8o8
    2007-07-08 22:28

    cool footer :)
    jag gillade versionen i blyertskissen mer, hm, även om jag inser kanske vissa resize-problem med den..

  • 22. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jens
    2007-07-08 23:26

    Yay! Senaste bilden är stenhård! Omrenderingen av D-70 blev bra också :) Ser fram emot att få scrolla själv :D

  • 23. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-08 23:36

    Härligt att du gillar det. Scrollandet förhöjer verkligen upplevelsen! =)
    soul808, det är jag som dragit i tyglarna och tvingat Vraket till att minska storleken på bakgrundsgrafiken, sidan är redan en av Sveriges tyngsta. Förmodligen.

  • 24. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 soul8o8
    2007-07-08 23:59

    <p><p>186kb är åtmistone minimum<br /><br />
    (http://tools.pingdom.com/fpt/?url=http://www.blizzard.com/starcraft/&treeview=0&column=objectID&order=1&type=0)<br />
    annars är ni inget att räkna med i branschen ;)</p></p>

  • 25. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-09 00:17

    Footern väger ca 90kb tror jag.. Vi ska jobba lite på det =)

  • 26. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jonathan
    2007-07-09 00:22

    Jag skulle ta bort trailern, den gör layouten ful, och gör antagligen sidan trög laddad.

  • 27. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-09 00:39

    Trailern är nog en smaksak, vi har velat sälja in spelet blixtsnabbt till besökarna och resonerar som så att en trailer är det bästa sättet att göra detta. Själv tycker jag den sitter bra!
    Laddningen kommer inte påverkas då trailern streamas med flash.

    Tack för kritiken ivarjefall! Är det mer saker du ogillar/gillar så kommentera gärna mer!

  • 28. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jonathan
    2007-07-09 00:48

    Hms, okej då. Men sätt den iallafall i linje med den högra menyn? Annars ser det bra ut :)

  • 29. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-09 01:05

    Vi har testat att lägga den i linje med högra menyn, men titta noga på sidan. För tillfället finns det symetri i headern mellan logo, video och top-texten som går ihop som en pyramid. Flyttar vi videon så rasar allt det!

    Kul att du tycker det ser bra ut trots videon =)

  • 30. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 soul8o8
    2007-07-09 01:27

    Hm - jag håller me jonathan - videon förstör djupet - utan videon blir det mer “sug” i översidan.

    ni skulle ju kunna prova att sätta så att videon får samma bakgrund som ‘bakgrunden’ så att den ser liksom helt genomskinlig ut från början. (sen när man klickar play blir det ju film..) kanske en glowing pulserande grön playpil så man blir sugen att klicka :)
    ciao!

    ser bra ut i vilket fall!

  • 31. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jens
    2007-07-09 01:27

    Grymt grymt! Kommer ni lägga upp sajten ikväll alltså? Då har jag något trevligt att vakna upp till :) Natti!

  • 32. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 soul8o8
    2007-07-09 01:28

    ..det borde liksom vara ett till ufo där videon är.. *hint*

  • 33. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Martin Jensen
    2007-07-09 10:15

    Kul att följa arbetet så här. Har en liten bugg hint till er. I och med att spelet funkar på mac, så bör sidan funka i safari. Mesta dels så gör den det men footern förstör hela layouten iom att den inte ligger där nere på safari… Hör av er om ni inte kan titta på detta, så kan jag fixa en screenshot.

  • 34. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-09 12:12

    Detta med att flytta videon, vi tittar på det =) En tanke jag fick var att sätta den i själva innehålls-boxen istället. Vi får se vad Vraket säger.

    Vi utvecklar hemsidan på pc, så vi har inte kunnat testa med Safari! Footern ska nog programeras om lite, ligger inte 100 snyggt på IE6 heller… Är fortfarande en del buggfixar av sidan som måste göras! Tack för feedbacken!

  • 35. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Martin Jensen
    2007-07-09 15:47

    klart ni kan testa d med safari… den finns ju på pc… dock ser det inte exakt likadant men nästan…
    sidan bör ju funka på mac iom att spelet gör det… ;)

  • 36. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-09 15:55

    Aha, visste inte att safari fanns för pc! Vi hade tänkt att vänta tills någon av våra mac-utvecklare kom förbi och kunde testköra. Det brukar ju vara så att när sidan väl är anpassad till ett par webbläsare så följer dom andra liksom med på köpet =)

    Att den sidan ska fungera för mac är absolut högprioriterat! Oxeye Games gör alla sina spel för både mac och pc. Skulle du kunna bifoga en screenshot förresten (mac-utvecklarna är på semester för tillfället :) )? Vore grejt!

  • 37. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Följ en designprocess från början till start
    2007-07-09 16:57

    […] På min andra blogg livebloggade jag nu i helgen medan jag och en vän utvecklade en hemsida från idé till färdig produkt på 24 timmar […]

  • 38. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jonte
    2007-07-09 17:45

    [quote]Projektet avslutades 02:19 08/07/07.[/quote]
    09/07/07 02:16 skriver du själv i sista posten.

    Bra jobbat!

  • 39. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-10 14:23

    haha, missade det, tack Jonte!

  • 40. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Tomas Jonsson
    2007-07-13 23:22

    Spännande projekt. Inspirerande att läsa den här bloggen som pedagogiskt berättar om utvecklingen.

  • 41. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 arvid
    2007-07-15 13:15

    hejsan. fin sida, men jag vet inte om jag skulle hålla med om att det bara är finlir kvar riktigt - i IE7 (eller vilken det nu är som följer med Vista) ligger footern mitt på sidan (mitt över ett inlägg alltså) och en pixel för långt till höger… men som sagt, imponerande projekt annars!

  • 42. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-16 18:44

    Kul att ni gillade projektet Tomas och Arvid! Förhoppningsvis kommer det en uppföljare inom en snar framtid!

    Tyvärr har sidan fortfarande några buggar som vi ska ta tag i så snart som möjligt, footer-buggen är ganska extrem men tror inte det behövs många rader kod för att ordna den!

  • 43. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jag låser dörren och stänger av telefonen | WebpalBloggen
    2007-08-02 17:51

    […] som följde “Att göra en hemsida (på 24 timmar)” vet att jag gillar att göra saker i stenhård projektform med tydlig tidsram och en snabb […]

  • 44. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Harvesthemsidan visar sitt rätta jag | WebpalBloggen
    2007-08-07 12:25

    […] sista timmarna på hemsidan till det kommande spelet Harvest. Projektet började i turbofart med en livebloggning och allt, men när vi var klara med den hamnade det på is en […]

  • 45. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Onlinemarknadsföring.se | En blogg och ordlista om internetmarknadsföring.
    2007-10-20 13:29

    […] med webpals blogg? jag är rädd att den värsta kritiken handlar om en felstavning på en sida , där han skriver om ett lite speciellt “realtidswebbprojekt” han genomfört: “Vraket är otroligt skicklig på “pixelgrafik” medan min spetskompetens […]

  • 46. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 SEO Sunday | webpal
    2008-04-14 19:52

    […] nog att jag är lite förtjust i att arbeta med projekt under mycket press, som då jag gjorde en hemsida under 24 timmars livebloggning (nästan i […]

Skriv en kommentar

Liknande artiklar