Tycker du det här är long tail?
Det har varit mycket prat om den långa svansen och hur den tvingar företag och hemsideägare att tänka om och hitta affärsmöjligheter i mer nischat material och mer nischade kanaler. Något som slog mig är dock att vi inte på långa vägar är så mycket long tail i dag som vi kommer vara om tio år.
Under en normal dag dyker hundratals frågor upp som skulle kunna vara potentiella informationssökningar. Frågor som: vilken Kinarestaurang är bäst på den här gatan, hur fungerar en spårvagn osv. I mitt eget fall resulterar bara någon procent av dessa tankar i informationssökningar eftersom jag måste minnas dem och bära dem med mig hem till datorn för att kunna utföra en sökning. På detta vis sållas effektivt de mest extrema tankarna som skulle resulterat i sökningar långt långt ut i svansen, bort. De tankar som sedan faktiskt resulterar i sökningar är mindre nischade då de tvunget ska vara relevanta under en längre period (de tankar som engagerar för stunden är alltså inte de samma som lever kvar tills man fått ett svar på dem), och jag är övertygad om att vi i denna sållning närmar oss varandra i våra sökningar, sållningen sker helt enkelt på ett liknande sätt för alla människor.
Entré den mobila webben. När vi alla är utrustade med verktyg för att utföra sökningar var som helst, när som helst, är jag övertygad om att vi kommer få se fler nischade sökningar, det är där vi kommer hitta den framtida tillväxten i sök. Vi tar helt enkelt bort sållningsprocessen som är ett resultat av skillnaden i tid mellan en önskad sökning och en utförd sökning.
Detta kommer få stora implikationer för internetmarknadsförare, när tillväxten i trafik stannar av för generella termer och flyttar till de mer nischade, bör självklart även dessa röra sig dit.
Rubriken syftar självklart(?) pÃ¥ Fredrik Lindströms ”tycker du den här är stark?“.
Kommentarer
Precis min tanke. När allt blir mer och mer instanst gratification så kommer också beteenden att ändra sig.
Därför tror jag det finns en inbyggd tröghet ocksÃ¥, innan “vanliga” människor bemödar sig att göra vad de anser är “struntsökningar” ie. nischade sökningar.
En intressant reflektion.
helt klart finns det en tröghet, det är tillväxten som kommer ske här, från små volymer måste vi betänka. Vi får ge det lite tid helt enkelt