SKRIKER DU TILL DINA KUNDER?
Som marknadsförare måste man fånga nya kunders uppmärksamhet på ett eller annat sätt, vanligast idag är som bekant att man skriker allt man kan för att överrösta sina konkurrenter (även känt som interruption marketing). När du väl har gjort kund av besökare kan det dock vara rent utav skadligt att fortsätta skrika, lite som att skrika någon i örat när du redan har dennes fulla uppmärksamhet.
Att skrika till sina befintliga, trogna, kunder är dock allt för vanligt. På något vis tyder det på en viss misstro kring den egna verksamheten, vad händer om vi slutar skrika, kommer alla våra kunder glömma bort oss då?
Som belysande exempel skriker Aftonbladet lika högt på sidan 22 som på löpet. Trots att du redan köpt tidningen och därigenom gett den din uppmärksamhet (och dina pengar), är varje liten artikel livrädd att du ska missa den och gå vidare. Artiklarna slåss om uppmärksamhet tillsammans med annonserna och rubrikerna blir korta, sensationella och texterna ännu mer så.
Är det inte underligt att Aftonbladet, även till en trogen kund som köpt varje lösnummer sedan fem år tillbaka, känner sig tvunget att skrika ut sina nyheter, livrädda att inte bli sedda just denna dag.
Frågan är hur mycket upplagan svajar beroende på val av löpsedel, och sedan hur mycket detta svaj egentligen är en effekt av att man aldrig bygger en stabil relation till sina kunder utan ständigt fortsätter att skrika efter deras uppmärksamhet.
Ser ni skillnaden här? Dagens nyheter går jag på eget initiativ och köper för att jag förväntar mig något av innehållet. Förstasidan skulle lika gärna kunna vara helt blank, jag och DN har en relation. DN behöver därför inte skrika till mig (även om de gör det till och från i vilket fall).
Det är min tro att Aftonbladets skrikande till sina kunder förhindrar dem från att bygga en trovärdig relation. Så länge Aftonbladet jobbar efter tanken att deras läsare väljer Expressen istället om denna har en intressantare löpsedel, kommer läsarna också göra det.
Ni i tidningsbranschen har säkert en mer genomtänkt uppfattning om varför just kvällspressen väljer att jobba som den gör, men se det som ett exempel av många.
Min fråga är egentligen: Hur kommunicerar du mot din befintliga kundbas? Jag tror tyvärr att allt för många osäkra företag skriker till redan övertygade kunder och därigenom förstör möjligheten att bygga starkare relationer.
Kommentarer
Jag tror faktiskt tabloiden påverkar försäljningen rätt så mycket. Läste någonstans att nyheter om Victoria alltid säljer bättre, eller nått sånt.
Jag hÃ¥ller med angÃ¥ende rubrikerna inne i tidningen dock… Men sÃ¥ läser jag inte Aftonbladet heller mycket pga att innehÃ¥llet inte hänger ihop med ljudnivÃ¥n =)
Tack för ett intressant inlägg. Bra effekt att använda versaler i rubriken också, smart!
Jens, helt klart svajar upplagorna ganska kraftigt beroende pÃ¥ val av rubriker. Jag tror dock att det finns en koppling mellan detta svajande och just skrikmentaliteten, om du alltid skriker kommer ingen lyssna pÃ¥ dig när du väl slutar skrika…
Kul att du gillar bloggen Jesper!
Ha ha,
Ett exempel på motsatsen är mina kunder eller blivande kunder som får tjata på mig för att få faktura så de kan få något levererat