Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Framtiden är nu

2007-07-19 | Webb 2.0

Om hur virala fenomen ändrar spelplanen för marknadsförare.

Omsättningshastigheten på modern marknadsföring har ökat kraftigt. Idag går det inte längre att köra samma kampanj i ett år, man kör den i några veckor. Sedan kräver konsumenterna någon form av utvidgning av konceptet, något nytt. Internet är fullt av nya intressanta saker, varför spendera tid på något som är gårdagens nyhet?

Detta leder mer och mer till en slags hit-driven marknadsföring. Att lyckas skapa en kampanj som blir viral och sprider sig av sig själv har självklart alltid varit eftertraktat. Tidigare uppstod sådana virala effekter näst intill slumpmässigt, idag är de ofta resultatet av minutiös planering. Denna typ av uppmärksamhet kan leda till uppmärksamhet från ett enormt antal människor, men lika snabbt som dom kom surfar dom vidare till nästa virala fluga. Att kunna ta vara på sådana plötsliga besökstoppar och omvandla dem till avslut kommer förmodligen bli en allt viktigare komponent i marknadsföring.

Ett bra exempel på hur den virala världen fungerar ser vi på siten Viral Video Chart som loggar vilka youtube-videor som har kraftigast inlänkstillväxt för tillfället, vilket måste anses vara en ganska bra indikator på hur viral en video är. Det intressanta här är att själva topplistan visar de 20 mest virala filmerna, från de senaste 24 timmarna!

Det är alltså inte en sådan lista där man ligger och drar någon längre tid, viral berömmelse dyker ofta upp från ingenstans, för att sedan plötsligt vara borta igen.

Skriv en kommentar

Liknande artiklar