Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Den perfekta marknaden

När jag går igenom statistiken för mina hemsidor letar jag efter ofta förekommande sökord. Jag kan t.ex. se att termen ”hotell i Prag” används ofta för att hitta min reseguide till Prag. Jag kollar sedan upp hur jag placerar mig i sökmotorerna för denna term och kikar även på vilken sida dessa besökare hamnar på. Här händer något viktigt, jag ändrar min sida för att optimera den för den aktuella sökfrasen. Detta kan innebära att jag gör landningssidan mer relevant för begreppet, samt att jag fyller på med mer information om hotell i Prag.

Denna process upprepas sedan så fort jag hittar andra sökfraser som folk hittar till mina hemsidor med.

Vad är det som händer här? Jo, först söker ett antal pionjärer efter en viss information, i detta fall information om hotell i Prag. Dessa får leta långt ner i sökresultaten för att hitta relevanta sidor, dessa besökare ser jag sedan i min statistik. När jag ändrat min sida till att innehålla mer information om hotell i Prag hamnar jag sedan högre upp i sökresultaten, utbudet av relevant information har anpassat sig efter efterfrågan.

På detta vis flyttas fokus på ej efterfrågad information till sådan information som faktiskt efterfrågas, internet anpassar sig efter vad dess användare är ute efter.

För att förstå vidden av det här måste man se det hela i sin fulla skala, tänk dig tusentals webbmasters som dagligen justerar sina webbplatser för att bättre matcha efterfrågan. Statistikverktygen ger oss ett sätt att hela tiden känna av precis vilken information som efterfrågas där ute, och sedan anpassa oss efter detta. En ganska fascinerande tanke!

Skriv en kommentar

Liknande artiklar