Den chockerande sanningen bakom klickekonomin
Strict Standards: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, non-static method GA_Filter::the_content() should not be called statically in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/plugin.php on line 163
Strict Standards: Non-static method GA_Filter::ga_parse_article_link() should not be called statically in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 253
Strict Standards: Non-static method GA_Filter::ga_parse_article_link() should not be called statically in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 253
Strict Standards: Non-static method GA_Filter::ga_parse_link() should not be called statically in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 244
Strict Standards: Non-static method GA_Filter::ga_get_domain() should not be called statically in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 235
Strict Standards: Non-static method GA_Filter::ga_parse_article_link() should not be called statically in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 253
Strict Standards: Non-static method GA_Filter::ga_parse_link() should not be called statically in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 244
Strict Standards: Non-static method GA_Filter::ga_get_domain() should not be called statically in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 235
När en tidning börjar prioritera sina nyheter efter vilka rubriker besökarna klickar på är det något som gått galet. Visst är det bra när användarna hittar mycket intressant att klicka på, men vad kan man egentligen mäta av ett klick?
Antal klick mäter hur stora förväntningar en rubrik lyckats skapa hos dina besökare.
Inget konstigt med det, men här kommer problemet: det är ytterst få tidningar som mäter om artikeln bakom ett klick faktiskt når upp till förväntningarna som skapats. Istället fortsätter man att konstant underleverera på sina besökares förväntningar genom att lyfta fram mer och mer klickvänliga rubriker utan att reflektera över hur man sakta men säkert urholkar sina läsares förtroende.
Tyvärr kan inte Google Analytics mäta hur väl en artikel motsvarade besökarens förväntningar, vilket flyttar fokus till andra saker som man faktiskt kan mäta i sitt statistikprogram (klick tillexempel).
Att mäta hur väl en artikel motsvarade läsarens förväntningar är inte svårare än att lägga till två knappar i slutet av artikeln. En tumme upp, och en tumme ned. Jag menar, varför spionera på användarnas klick och försöka dra slutsatser från detta när man lika gärna kunde fråga dem rakt ut?
Jag hoppas det är något jag missar, det måste finnas en anledning till att man gör såhär (och jag hoppas att den anledningen inte har med sidvisningar att göra)?
Liknande artiklar
Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/post.php on line 173
Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/post.php on line 173
Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/post.php on line 173
Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/post.php on line 173
Kommentarer
Man kan mäta tid spenderad på sidorna, hur många sessioner som återkommer, hur mycket trafiken ökar från virala rekommendationer.
Men, sÃ¥ länge som stormedias reklam ersätts i antal sidvisningar/antal ögon sÃ¥ kommer de att fokusera oklokt mycket pÃ¥ just klick. Kortsiktigt, men “in the long term we’re all dead”.
Precis som @Christian skriver så kan man med hjälp av Google Analytics mäta tiden man spenderar på varje sida, vilket gör att man kan se vilka sidor som lockar läsaren.
Själv tror jag att många sajter hellre pushar artiklarna som ger fler sidvisningar, just för att det genererar större intäkter.
@christian & @stefan, då kommer min motfråga här: om en användare har klickat på en rubrik och upptäcker att artikeln inte motsvarade rubriken först när han/hon läst hela artikeln (vilket är ganska logiskt eftersom han/hon utan att ha läst artikeln inte kan veta om den motsvarar förväntningarna), är detta bättre eller sämre än om användaren klickat sig vidare direkt?
Självklart finns det mängder av variabler att titta pÃ¥ i analysprogrammen och klick är bara en av alla dessa, men det jag ifrÃ¥gasätter är varför man inte istället för att spionera pÃ¥ sina användare frÃ¥gar dem rakt ut vad de gillar och vad de vill ha mer av… Att mäta antal virala rekommendationer (inlänkar osv) är ett mycket bra exempel pÃ¥ en mÃ¥tt som faktiskt mäter hur uppskattad en artikel var!
Det mest chockerande av allt är ändå att tidningarna (Aftonbladet gör det iaf) ändrar rubriker, ibland flera gånger, på artiklar under dagens lopp.
Otroligt förvirrande.
Jag tycker du gör en viktig poäng. I mångt och mycket vet jag egentligen inte vad poängen för läsarna numera är med dagspressen på nätet:
1. Inga seriösa referenser.
2. Kring studier de skriver om har de ofta helt fattat det hela fel och kan påstå motsatsen mot påstående vilket läsaren har 0 chans att upptäcka eftersom det inte går att identifiera studien från någon information i nyheten.
3. Ofta illa skrivna nyheter.
Bara avseende 1 - 3 håller många bloggare numera högre kvalitet. Däribland din blogg som har har utvecklats ordentligt sedan jag var här sist och nog ska börja titta förbi regelbundet nu.
För själva kärnan du pekar på är det väldigt viktigt. Där kan jag också avseende påverkar på faktiskt värde se andra ännu mer oroande möjligheter men jag avstår från att kommentera dem med risk för att de börjar tillämpas. Därav tog jag bort punkt 4 - 7 som fast här från början.
Verkligt lyft på din blogg sedan jag var här sist. Särskilt att du inte fastnar i det här tycka som alla andra utan tänker själv. Jag ska ta och leta rätt på den bloggpostning jag gillar bäst av det som färskt och ta och tipsa om den.
Gör så här istället om det känns intressant avseende:
“Verkligt lyft pÃ¥ din blogg sedan jag var här sist. Särskilt att du inte fastnar i det här tycka som alla andra utan tänker själv. Jag ska ta och leta rätt pÃ¥ den bloggpostning jag gillar bäst av det som färskt och ta och tipsa om den.”
Eftersom det var lite ålder på det bakåt och det mesta var aktuellt då men inte nu - ta och tipsa mig via kommentar eller e-post när du skrivit något riktigt intressant där du tänkt lite eget och inte fastnat i PR-internetsamhällets ständiga upprepningar.
Det man brukar eftersträva är en kombination av användningsdata och upplevelse (det du i ditt inlägg benämner “förväntan”). Problemet med att endast frÃ¥ga besökare om nöjdheten med en artikel är att vi inte vet nÃ¥got om besökarens drivkrafter som ligger bakom. Användningsdata talar aldrig för sig själv utan kräver alltid en viss analys för att det ska ge nÃ¥gon betydelsefull insikt. SÃ¥ - om vi kan sätta nöjdhetsgrad i relation till användningsmönster (data) börjar vi plötsligt ana nÃ¥got om den verkliga upplevelsen.
Själv brukar jag rekomendera att man även intervjuar/observerar användare in action, för att på riktigt kunna analysera vad som döljer sig bakom trafiken/enkätsvaren.
Om din motfråga: Vilket som är bäst i scenariot du beskriver beror väl på vad man har för syfte med den specifika artikeln. Ibland kan det vara mer intressant a_t_t ens besökare läser hela artikeln än att de också är n_ö_j_d_a. Det handlar liksom om olika saker. En person som väljer att inte klicka på en rubrik, kan ju innebära att man förlorar en besökare. Medan en person som läser en artikel och blir missnöjd kanske trots allt får ögonen på något som bättre motsvarar förväntningarna - och vips har vi en nöjdare besökare.
@isa, helt klart blir det mycket komplicerat om man ska ge sig på att mäta den faktiska nöjdheten med ett hemsidebesök =)
Det jag vänder mig emot är detta att fokus ligger sÃ¥ starkt pÃ¥ att “spionera” pÃ¥ sina besökare, att man läser i statistikloggarna istället för att frÃ¥ga besökarna rakt av. Jag är övertygad om att besökarnas svar i mÃ¥nga fall skulle överraska!
Problemet med spionerandet ser jag som just detta att besökarnas rörelsemönster över sidan kan ge ett intryck av att de har en trevlig upplevelse när de i själva verket gång på gång blir besvikna, eller t.ex. ständigt fumlar runt och inte hittar vad de söker efter.
När det nu är så enkelt, varför öppnar man inte upp och tar vara på användarnas avsiktliga input? Se t.ex. på Digg.com och Slashdot.com som verkligen tagit det hela till sin spets!