Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Vad som komma skall

2007-07-03 | Övrigt

Då den här bloggen är precis nystartad finns det en del detaljer som jag vill jobba lite med. Många av dessa saker kommer gradvis implementeras, medan vissa kanske kommer redan nu inom de närmaste dagarna.

En av de viktigaste sakerna att ta ställning till vid skapandet av en blogg är vilka man vänder sig till. Vilka är min målgrupp? Det är svårt att hitta en nisch som känns bra. Om man nischar sig för hårt finns risken att man får endast ett fåtal, iofs väldigt intresserade, läsare. Om man däremot nischar sig för vagt får man en större publik som inte är lika dedikerad. Någonstans däremellan finns en balans med ett bra antal läsare som är relativt lojala.

Internets utveckling kastar dock om detta aningen. Då man idag kan nå en global målgrupp med en blogg, förslagsvis då skriven på engelska, kinesiska eller indiska, kan man nå en väldigt stor målgrupp trots att man är extremt nischad. Man kan uttrycka det som att det blir möjligt att driva hemsidor som är mer och mer nischade, vissa ämnen kan ju fortfarande vara för nischade till och med för en global marknad. Man måste även ha i åtanke att man förmodligen inte kommer att kunna nå hela sin tilltänkta målgrupp, utan får räkna med bara ett par procent av den.

På denna blogg planerar jag att blanda inlägg som beskriver tekniker för att synas på internet med inlägg av mer teoretisk karaktär om internets framtid och liknande.

Jag hoppas att detta blir en uppskattad blandning och att både nybörjare och mer vana internetmarknadsförare hittar något av intresse. Har du tips eller idéer om ämnen att ta upp är du välkommen att lämna en kommentar eller skicka ett mail.

Kommentarer

  • 1. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 danne
    2007-07-03 15:31

    Skulle vara kul att höra lite mer om analysverktyg för hur väl man lyckas på internet. Själv använder jag bara google analytics, men jag kan tänka mig att en sån där webbstrateg som dig själv har en massa spännande tricks i skjortärmen.

  • 2. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Urban
    2007-07-03 19:41

    En intressant aspekt att ta upp är de vägar som inte tillhör de traditionella, dvs ren SEO-verksamhet, länkbyten, bloggposter, sponsrade länkar, etc. Utan andra sätt att bedriva marknadsföring på nätet.
    Lite nytänkande med andra ord. Det är rätt så många som beskriver de vanliga sätten, någon som kan ta de ovanliga sätten skulle vara intressant.

  • 3. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-07-03 20:28

    Danne,
    Något av det roligaste med internetmarknadsföring är just att allt går att mäta och analysera. Räkna med artiklar om detta i framtiden!

    Urban,
    Jag känner precis som du här, det finns redan ganska många “seo-bloggar” och min tanke är just att ha en lite annan infallsvinkel.

    Jag planerar att skriva en del om relationen mellan traditionell och digital marknadsföring samt en del om vart internetmarknadsföring är påväg.

    Tiden får utvisa hur bra jag lyckas med min ambition att göra något lite annorlunda…

    Välkommna till bloggen!

Skriv en kommentar

Liknande artiklar