Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Vad gör ditt varumärke för mig?

2009-03-29 | Varumärken

Varför äter vi på McDonalds när vi är i Indien? Av precis samma skäl som gjorde att franchisetagaren valde just McDonalds, att vi i Indien inte har en aning om vilka ställen som är bra och dåliga, var man blir lurad och var man bjuds på en oförglömlig upplevelse.

Denna, vår osäkerhet, är en av de viktigaste anledningarna till att kedjor som McDonalds med sådan hastighet kunnat sprida sig till de mest avlägsna platser.

Men vad händer när denna osäkerhet försvinner? Mobilt internet gör det möjligt att, var vi än befinner oss, enkelt få tips om de bästa restaurangerna, kaféerna och butikerna. I princip gör detta det möjligt för oss att navigera över hela världen med samma säkerhet som i vår egen hemstad.

Vissa branscher har redan råkat ut för detta fenomen. Ta till exempel hostel runt om i Europa. Med större delen av sina besökare i åldrarna 18 till 25 är det mycket få som inte läst åtminstone en recension på internet innan de planerat sitt boende. När kundernas rädsla för det okända dämpas genom andra kunders erfarenheter, vari ligger då värdet i att dela varumärke med en stor hostelkedja?

Vad betyder då detta för framtiden? Min gissning är att många stora varumärken får ta ett steg tillbaka i kedjan och fokusera på de skalfördelar de kan erbjuda i form av billigare inköp osv. medan vi som konsumenter istället får ett ökat intresse av att utforska och testa nya saker. Det är trots allt något otroligt häftigt i att kunna resa till Bombay, smita in på en bakgata och hitta stans bästa restaurang (just denna vecka enligt 210 personer). När osäkerheten är borta kommer upptäckarglädjen bli vad som dominerar våra upplevelser framöver.

Läs även Fred Wilsons post i ämnet.

Kommentarer

  • 1. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Daniel
    2009-03-31 12:33

    Jag ser verkligen fram emot denna nya värld av små obskyra oförglömliga platser att upptäcka, och känner som en invånare av det kommande 2010-talet att jag gärna bidrar till att skapa denna värld.

  • 2. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2009-04-14 09:09

    @Daniel, jag med, den känns dock tyvärr allt för avlägsen för stunden…

Skriv en kommentar

Liknande artiklar