Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-settings.php on line 389 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-settings.php on line 404 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-settings.php on line 411 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-settings.php on line 446 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/cache.php on line 99 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/theme.php on line 576 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/backtype-connect/backtype-connect.php on line 1015 Permission Marketing av Seth Godin | webpal

Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Permission Marketing av Seth Godin

Permission marketing av Seth GodinSeth Godin är ingen enkel person att gömma sig för. När jag första gången snubblade över hans blogg fastnade jag aldrig helt utan fortsatte ganska snart vidare på andra äventyr.

Seth Godin är dock en av de största. En ikon inom marknadsföring. Trots detta omnämns han sällan i t ex kurslitteratur om marknadsföring, på sin höjd lyfts en halvt missförstådd version av begreppet permission marketing fram. Men på internet är han dock populär och dyker upp titt som tätt.

När jag såg att Seth Godin hade sin egen action figur (Marketing guru action figure) insåg jag dock att det kunde vara dags att tänka om och jag började läsa hans blogg, hans böcker och allt annat jag kom över.

Vad jag insett är att Seth Godin hade en extremt modern uppfattning av marknadsföring redan för tio år sedan, en uppfattning som är modern än idag. Jag har även insett att Seth Godins syn på marknadsföring i stora drag sammanfaller med min egen (inte helt dock).

I sin bok Permission Marketing delar Seth Godin in marknadsföring i två delar, interruption marketing respektive permission marketing.

Lite förenklat kan man säga att interruption marketing är all marknadsföring som sker utan att du som kund bett om den. En telefonsäljare är interruption marketing, en banner, printannons och tv-reklam är det också.

Permission marketing däremot handlar om att bygga en relation till sin kund och ständigt jobba på att förbättra denna. Genom att stärka din relation till kunden vidgar du kundens acceptans för kommunikation från dig, din permission asset. Desto större permission asset du har, desto lönsammare kan din kund bli.

Om man tar detta till sin spets så når man en nivå där man inte ens längre behöver marknadsföra sin produkt mot kunden, utan kunden litar så mycket på dig att du kan skicka din produkt löpande utan att fråga först, en bokklubb fungerar t ex på detta sätt.

Detta är en extremt relevant bok och för min egen del har den givit otroligt mycket. Den har dock två (i mina ögon) stora brister.

Dels är boken är skriven redan 1999 och handlar ganska mycket om internet, det säger sig nästan självt att detta är en brist. Många av exemplen från tidiga webbföretag blir lite utdaterade i historiens sken.

Mitt största bekymmer är dock Seth Godins syn på hur man från början ska bygga sin permission asset, detta är ju en mycket intressant fråga då man från start, utan kunder, inte har många möjligheter att börja bygga en permission asset. Hur får man in nya kunder då helt enkelt?

Seth Godin förespråkar här interruption marketing, som dock leder direkt till en form av opt-in i permission marketing (detta kan innebära t ex en banner som leder dig till en sida där du ombeds fylla i din e-mailadress för att komma över någon form av förmån).

I min syn på marknadsföring bör man undvika interruption marketing (stör-marknadsföring?) så långt som möjligt, jag har en stark tro på att olika former av social marknadsföring skulle kunna lösa den här problematiken (du berättar för en kompis om min fantastiska permission marketing kampanj, vilket gör att denne frivilligt söker upp mig och anmäler sig själv). Det återstår att se hur Seth Godin ställer sig till detta i sina senare verk (har precis påbörjat ”Tribes”).

Utöver detta bör du inte tveka, detta borde tillhöra alla marknadsförares grundutbildning.

Ps. Jag deltar i 24 hour business camp den 22:a januari, det borde du med!

Kommentarer

  • 1. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 SKRIKER DU TILL DINA KUNDER? | webpal
    2008-11-23 13:28

    […] är som bekant att man skriker allt man kan för att överrösta sina konkurrenter (även känt som interruption marketing). När du väl har gjort kund av besökare kan det dock vara rent utav skadligt att fortsätta […]

  • 2. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Andreas Karlsson
    2009-01-16 20:03

    Precis som du har jag hamnat på hans blogg tidigare utan att fastna, men i och med Judiths inlägg om Seths inlägg Boring lade jag till hans blogg i RSS-bevakningen. Jag gissar att boken är värd sina 93 kr på Bokus?

Skriv en kommentar

Liknande artiklar