Niklas Olsson om affärer på internet

AffiliatenĂ€tverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, DomĂ€nnamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, LĂ€nkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, VarumĂ€rken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

2 intressanta begrepp

2009-08-27 | Webb 2.0

Den senaste tiden har det varit tvÄ ord som verkar ha en tendens att stÀndigt Äterkomma samtidigt som jag inte helt kan fÄ ett grepp om vad de sÀger mig. BÄda Àr i allra högsta grad aktuella och bÄda kommer förmodligen fÄ en central roll i diskussionen om framtidens media.

Serendipity

Det oöversÀttliga serendipity kan enklast beskrivas som tursamma upptÀckter man gör nÀr man egentligen letade efter nÄgot annat. Begreppet verkar dyka upp lite varstans nuförtiden och Àr mer relevant idag Àn nÄgonsin förr. NÀr vi sjÀlva vÀljer vÄra nyheter, bara klickar pÄ det vi gillar och lÄter vÄra vÀnner tipsa oss om vad som Àr bra kan det nÀmligen vara sÄ att just serendipity gÄr förlorat.

För mig Àr det mest pÄtagligt i det verkliga vÀrde min tryckta morgontidning ger mig genom de artiklar jag lÀser bara för att de ligger i nÀrheten av annat material. Denna typ av lÀsupplevelse har jag Ànnu inte hittat hos nÄgon av de svenska dagstidningarna pÄ webben.

Serendipity pÄverkar Àven forskningsvÀrlden dÀr man idag söker med dator för att hitta information inom sitt omrÄde, vilket kraftigt minskar sannolikheten att snubbla över artiklar inom angrÀnsande omrÄden. Detta till skillnad frÄn dÄ man var tvungen att manuellt grÀva sig fram bland information i ett bibliotek eller liknande. (lÀs mer om detta hÀr)

Ett intressant perspektiv, som absolut kan gÀlla för vissa typer av media, Àr det motsatta. Man skulle kunna hÀvda att internet Àr den ultimata plattformen för just serendiptiy, snyggt uttryckt pÄ Stevenberlinjohnson.com (via Jardenberg.se) angÄende hans nyhetsintag:

“Yes, those initial starting points are filters defined by my initial tastes. But my taste is for surprise and novelty — and that’s what they deliver.”

Nyhetsflöde

Jag har lÀnge trott att jag haft ett nyhetsflöde i och med min RSS-lÀsare. Efter att nÀstintill mekaniskt betat av alla olÀsta artiklar infinner sig allt som oftast en viss lÀttnad av att vara ikapp i nyhetsskörden. Med exponentiellt ökande mÀngder tillgÀnglig information Àndras dock förutsÀttningarna och denna typ av lÀsande Àr nog snart ett minne blott. I brÀschen för denna omvandling stÄr Twitter med sin enorma uppdateringshastighet, trots att jag bara följer drygt 80 personer skulle jag aldrig ta mig för att lÀsa igenom allt de producerar under en hel dag.

IstÀllet kliver jag varje gÄng ned i en ny flod av uppdateringar och tar vid dÀr denna börjar. Det finns inte lÀngre nÄgon inbox att tvÄngsmÀssigt beta av, de viktigaste hÀndelserna lyfts stÀndigt fram pÄ ett vis som gör att jag alltid fÄr nys om dem pÄ ett eller annat vis oavsett om jag missar det tillfÀlle dÄ de först annonserades.

Trots detta Àr det nÄgot jag uppskattar hos min hög med olÀsta The Economist som blÀnger pÄ mig frÄn sin plats i bokhyllan. Kanske behöver vi lite av bÄde och.

4 kommentarer

Spotify spelar högt

Idag dök det upp en video pÄ den officiella Spotifyklienten för iPhone (lÀs mer pÄ TechCrunch, Music ally eller Mashable), detta utan att Spotify Ànnu fÄtt den godkÀnd i AppStore av Apple.

Detta Àr ett ganska intressant exempel dÄ ett företag som Spotify, fortfarande ungt men med ett otroligt starkt varumÀrke, sÀtter sig upp och utmanar Apple. Apple kan nu vÀlja mellan tvÄ vÀgar:

  • Neka Spotify intrĂ€de i AppStore (vilket egentligen vore naturligt dĂ„ det Ă€r en direkt konkurrent till Apples eget iTunes). DĂ„ Spotify har en sĂ„ pass stor fanbase som det faktiskt har skulle detta dock skada Apple$ anseende ansenligt, vore det vĂ€rt att tappa sĂ„ mycket trovĂ€rdighet för att försvara sina iTunesintĂ€kter?
  • Acceptera att de inte kan göra mycket annat och slĂ€ppa in Spotify i AppStore trots de konsekvenser det förmodligen fĂ„r för iTunes.

Mest troligt Àr dock att Apple vÀljer en tredje vÀg, de slÀpper in Spotify efter att ha slÀpat pÄ godkÀnnandet sÄ lÀnge som möjligt och lanserar sedan sÄ snart de kan en snarlik streamingtjÀnst i iTunes. Med iTunes distribution skulle en sÄdan tjÀnst snabbt etablera en stark position.

Se Spotifys film hÀr:

[update]

Nu skriver Spotify sjÀlva pÄ sin blogg om applikationen. Lite intressant formulerar de sig sÄhÀr:

“[…] we’ve finally completed work on the Spotify app for the iPhone and sent it over to the nice people at Apple.”

Nu fÄr vi helt enkelt vÀnta och se!

7 kommentarer

SÄ byggde jag Miniatlas med hjÀlp av WordPress

2009-07-23 | Projekt, WordPress

Miniatlas bygger pÄ ett för mig nytt sÀtt att anvÀnda WordPress som jag tÀnkte dela med mig av nedan. Egentligen passar inte denna typ av tekniktunga artiklar riktigt in hÀr pÄ bloggen, men jag tÀnkte göra ett undantag dÄ jag verkligen skulle vilja höra vad andra programmerare tycker om denna teknik.

WordPress som presentationsmotor för databaser

Miniatlas började i mycket som en sandlÄda dÀr jag experimenterade med ett antal olika tekniker. Bland annat utvecklade jag en teknik för att skapa sidor i poster (fakta, karta och foton Àr t.ex. undersidor till en och samma post) och anvÀnde Google Translates API för att automatiskt översÀtta namnen pÄ alla vÀrldens lÀnder och huvudstÀder till Svenska.

Det stora arbetet med Miniatlas har dock legat i att skapa en databas (framöver geo-databasen) med vÀrldens alla lÀnder och huvudstÀder samt tillhörande data som befolkning, area och koordinater. Geo-databasen innehÄller en hel del information som jag inte anvÀnder pÄ Miniatlas men som kommer komma till anvÀndning i framtida projekt. Databasen har vuxit under projektets gÄng och det Àr faktiskt riktigt roligt att fylla pÄ och förbÀttra innehÄllet i den. Jag har anvÀnt en mÀngd olika APIer, delar av andra databaser och ren manuell redigering för att förbÀttra och bygga ut databasen, framöver kommer jag jobba för att göra den unik i sitt slag med sin mix av ren data och (framtida) anvÀndargenererat innehÄll.

NĂ€r vĂ€l grunden till databasen för vad som skulle bli Miniatlas var klar anvĂ€nde jag mig av den underbara WordPress-funktionen “wp_insert_post“. Med denna i kombination av ett script fyllde jag enkelt en WordPress-installation med poster ur datan i min geo-databas. Mer konkret skapades en bloggpost av varje enskild rad i geo-databasen samt en lĂ€nktabell mellan raderna i geo-databasen och mina WordPress-poster.

Nu har vi en fÀrdig WordPress-installation med alla vÀrldens lÀnder och huvudstÀder som poster, snyggt ordnade enligt instruktionerna i scriptet som skapade dem. DÄ jag velat undvika att upprepa samma information pÄ flera platser Àr WordPress-posterna i stort sett bara enkla skal med rubrik och permalÀnk, all annan data hÀmtas dynamiskt ur geo-databasen.

För att kunna presentera data frÄn geo-databasen i anslutning till WordPress-posterna gjorde jag sedan en lÀtt modifierng av WordPress funktion för att lÀsa in poster. Detta görs genom att jag vid varje anrop ser till att koppla pÄ den rad i min geo-databas som Àr kopplad till den efterfrÄgade posten (en sÄ kallad JOIN i SQL-syntax). Sedan Àr det fritt fram att skapa funktioner som anvÀnder sig av informationen i geo-databasen för att t.ex. presentera vÀdret, visa platsens koordinater pÄ en karta eller skriva ut befolkningen i ett visst land.

WordPress eller egen plattform?

Vad Àr dÄ fördelen med anvÀnda sig av WordPress istÀllet för att skapa en egen lösning för presentationen? Utöver att spara en otrolig massa tid dÄ jag inte behöver programmera ett eget admin-grÀnssnitt, en egen kommentarsfunktion, SEO-optimerade URLer osv. sÄ fÄr jag Àven tillgÄng till WordPress arkiv med plugins. Med hjÀlp av dessa Àr jag bara nÄgra knapptryck frÄn att expandera Miniatlas med nya intressanta funktioner. Sedan finns det en riklig mÀngd smarta funktioner och verktyg i WordPress som underlÀttar arbetet med att utveckla siten ytterligare.

Miniatlas Àr mitt första projekt dÀr jag anvÀnder den hÀr tekniken. PÄ ritbordet ligger planer pÄ databaser med böcker, filmer, hotell och en hel del annat. Med rÀtt databas fÄr man enkelt upp en komplett webbplats pÄ bara nÄgra timmar, nÄgot jag kommer anvÀnda flitigt i framtiden.

26 kommentarer

VÀlkommen in pÄ Miniatlas

2009-07-21 | Projekt

SkÀrmdump av Miniatlas

Idag slÄr Miniatlas upp portarna med en mÀngd nya funktioner som foton, kartor, vÀderprognoser och fakta om vÀrldens alla lÀnder och huvudstÀder.

Miniatlas Ă€r tĂ€nkt att fylla flera olika funktioner. Det Ă€r din givna destination nĂ€r du söker efter basfakta om ett land, vill skaffa dig en uppfattning av klimatet pĂ„ en viss plats eller helt enkelt vill lĂ€ra dig nĂ„got nytt om nĂ„gon obskyr liten ö i stilla havet (kika t.ex. in Tuvalu och Samoa). SjĂ€lv kan jag sitta lĂ„nga stunder och bara klicka mig fram mellan de slumpmĂ€ssigt genererade “SpĂ€nnande platser” som du hittar i sidfoten.

Detta Àr den första skarpa releasen av Miniatlas som kontinuerligt kommer utvecklas med nya platser och funktioner. En ordentlig grafisk profil och ett förbÀttrat UI ska ocksÄ till. Detta fÄr dock vÀnta till nÀsta release, allt enligt Dans snart klassiska devis:

“Only stupid man fixes crap that noone sees on webpage with no visitor instead of getting visitors that sees crap and then fixes stupid crap.” (tack SuperAndy).

Som jag nÀmnde igÄr bygger Miniatlas pÄ ett nytt sÀtt att arbeta med WordPress som jag tÀnkte gÄ in mer ingÄende pÄ i en mer teknisk post senare i veckan.

Dela gÀrna med er av era första intryck, idéer och kritik hÀr i kommentarerna eller pÄ Twitter!

13 kommentarer

Sommarstiltje

2009-07-20 | Projekt

Denna sommar har bloggen haft semester medan jag sjÀlv slitit hÄrt.

Sedan nÄgra Är tillbaka har jag funderat kring hur mycket programmerare jag egentligen vill vara. Jag vet att jag inte vill försörja mig pÄ att programmera och jag vet att det inte Àr dÀr min huvudkompetens ligger. Men programmeringen gör det möjligt att förverkliga idéer och programmeringen gör det möjligt att lÀra sig genom att experimentera.

I början av denna sommar bestÀmde jag mig dÀrför för att ta mina programmeringskunskaper till nÀsta nivÄ. I huvudsak har jag experimenterat med spindlar och olika webbtjÀnster, tvÄ metoder för att i ett litet företag skapa innehÄllstunga webbplatser som skalar.

Mitt experimenterande har resulterat i tvÄ skarpa projekt som jag planerar att lansera i denna vecka.

Miniatlas

PÄ Miniatlas (OBS! En gammal version av sidan ligger uppe för tillfÀllet) hittar du inspiration och fakta om vÀrldens alla lÀnder och huvudstÀder. Med hjÀlp av en mÀngd olika data som kartor, foton, vÀderprognoser och statistik presenterar Miniatlas inspirerande översiktsbilder av allt frÄn Stockholm till Bamako i Mali. Miniatlas lanseras under förmiddagen i morgon (tisdag 21/7) och jag ser fram emot era Äsikter och tankar kring konceptet! Siten bygger pÄ en ny teknik för att arbeta med WordPress som jag Äterkommer till senare i veckan.

Namnlöst bloggkoncept

Det finns sÄ mycket spÀnnande man skulle kunna göra med bloggande. Bloggen ser inte ut att bli det massfenomen man förestÀllde sig för nÄgra Är sedan. IstÀllet suger microbloggar, kommentarsfÀlt och en mÀngd andra tjÀnster upp de behov som bloggande tidigare var ett utryck för. DÀrför ser jag ett tydligt behov av innovation inom bloggande som fokuserar pÄ bloggens styrkor (mer om dessa en annan dag, men lÀs gÀrna Blogg 2.0 del 1 och Blogg 2.0 del 2).

Detta, Àn sÄ lÀnge, odöpta bloggkoncept Àr ett exempel pÄ just detta. Att kalla det en innovation Àr nog att ta i, men tanken Àr att erbjuda en annorlunda upplevelse för bÄde skribent och besökare. I grund och botten handlar det om att skapa mervÀrde genom att knyta metadata till bloggartiklar. Om allt flyter pÄ som det ska hoppas jag pÄ att kunna lansera detta projekt i slutet av veckan.

5 kommentarer

1+1=3 nÀr Bing och Google Wave presenteras samma dag

Tillsammans med fantastiskt spÀnnande WolframAlpha var presentationerna av Microsofts Bing och Google Wave i torsdags det i mina ögon mest intressanta som hÀnt i nÀtsvÀngen i Är.

Google Wave dök upp oannonserat under Googles utvecklarkonferens och presentationen rÄkade sammanfalla ganska exakt med Microsofts officiella presentation av Bing vilket knappast var en slump frÄn Googles sida.

Vad som dock utifrÄn kan se ut som ett fult tjuvknep frÄn Googles sida (se t.ex. Techcrunch) för att stjÀla uppmÀrksamhet frÄn presentationen av Bing agerade istÀllet för att maximera uppmÀrksamheten kring bÄda produkterna enligt samma logik som fÄr klÀdbutiker att placera sig i samma kvarter. Faktum Àr att Google och Microsoft egentligen lika gÀrna kunde kommit överens om detta datum tillsammans.

För vad hÀnder nÀr man slÀpper tvÄ sÄdana hÀr nyheter samma dag? Det första Àr att teknikpressen fÄr tvÄ toppnyheter att rapportera om. Den intresserade behöver knappast vÀlja vilken av dem han/hon ska lÀsa utan tar sig an bÄda varför ingen av nyheterna egentligen missar nÄgon större mÀngd uppmÀrksamhet pÄ grund av det samtida lanseringsdatumet. Det andra, mer intressanta, Àr att hÀlften av alla artiklar om Bing nÀmner Google Wave och hÀlften av alla artiklar om Google Wave nÀmner Bing varför uppmÀrksamheten för var och en blir större Àn den varit om de lanserats separat. Utöver detta finns det plötsligt nÄgot att prata om, möjligheten att jÀmföra tvÄ av vÀrldens största internetföretags senaste produktslÀpp med varandra Àr en given debatt.

PÄ det stora hela var det extremt taktiskt av Google att annonsera sin produkt samtidigt med Microsoft, Microsoft tjÀnade dock minst lika mycket pÄ den extra uppmÀrksamheten.

Lite tankar kring Bing

Bing Ă€r ingen teknisk revolution, men erbjuder ett nytt perspektiv pĂ„ vad en sökmotor Ă€r genom att gĂ„ in pĂ„ djupet i flera vertikaler (som resor, shopping, video mm). Bing har dĂ€rmed flyttat oss ett steg nĂ€rmare “one search box”, om detta Ă€r framtiden Ă„terstĂ„r att se. Trevliga effekter av detta Ă€r saker som att du söker i kartor, förhandstittar pĂ„ videoklipp och mycket mer utan att lĂ€mna sjĂ€lva sökmotorn. Ett sĂ€tt för sök att bli en Ă€nnu mer dominerande del av vĂ„rt internetanvĂ€ndande alltsĂ„.

Microsoft har Ă„stadkommit detta genom att dels köpa upp en mĂ€ngd mindre företag med teknik för olika delkomponenter (teknik som gör att du t.ex. kan vĂ€lja att bara visa bilder som förestĂ€ller mĂ€nniskor i bildsök) och dels genom att lĂ€gga enorma mĂ€ngder pengar pĂ„ utveckling. För att uppleva Bing som det Ă€r tĂ€nkt mĂ„ste man Ă€n sĂ„ lĂ€nge stĂ€lla in sin “plats” till USA villket du gör genom att klicka pĂ„ Sverige uppe i högra hörnet och sedan vĂ€lja USA. Tidiga kommentarer kring Bing har varit överaskande positiva vilket indikerar att vi kanske för första gĂ„ngen fĂ„tt en riktig Google-utmanare (Apparently Bing is something of a hit).

Lite tankar kring Google Wave

Google Wave lovar stort och om det faller vÀl ut och fÄr det mottagande man hoppas pÄ frÄn utvecklare Àr detta precis den revolution som Twitter hintat om. Storheten i Twitter ligger i att tjÀnsten Àr mer av ett protokoll Àn en webbtjÀnst och att grunden i tjÀnsten endast bestÄr av nÄgra fÄ enkla regler samt en möjlighet för utvecklare att skapa grÀnssnitt och filter mot denna tjÀnst. Google Wave tar detta hela vÀgen och Àr faktiskt ett rent protokoll (waveprotocol.org), anpassat för den nya tidens kommunikation. Det enda jag inte Àr helt pÄ det klara med Àr hur Google ser sin egen roll i framtiden för Wave (kika pÄ denna bloggpost för att se hur öppet hela projektet Àr och dÀrmed faktiskt oberoende av Google om det vÀl implementeras pÄ bred front).

4 kommentarer

Om tvÄ Är skrattar vi Ät Google Analytics

2009-05-28 | Sökmotorer

Google Analytics Àr en fantastisk produkt och en av de webbapplikationer jag personligen spenderar absolut mest tid med. Google lyckas stÀndigt ligga steget före mig och införa nya funktioner innan jag ens visste att jag behövde dem (till skillnad frÄn mÄnga andra produkter dÀr jag konstant vÀntar pÄ en uppdaterad version).

I dagslÀget Àr den data jag fÄr fram ur Google Analytics Àven ytterst relevant och fungerar som ett ypperligt beslutsunderlag för att uppdatera, Àndra och utveckla mina webbplatser. Detta beror pÄ att internet fortfarande, trots att framtiden redan Àr hÀr, Àr relativt trögrörligt. NÀr nÄgon skriver om min webbplats tar det ett par timmar innan nÄgon annan snappar upp detta och sprider lÀnken, ytterligare nÄgra timmar innan lÀnken sprider sig igen och jag kan pÄ kvÀllen lugnt se att min webbplats börjat fÄ en viss spridning och agera pÄ detta innan spridningen förhoppningsvis kulminerar i stora mÀngder inkommande trafik.

Detta Àr dock mindre och mindre sant. Redan dÄ de första webbplatserna blev slashdottade insÄg vi att man i vissa situationer inte kan vÀnta till dagen efter med att reagera, eller Ätminstone att det stod mycket pÄ spel och att upptÀcka den nya trafiken nÄgra timmar försent kunde vara ödesdigert för möjligheterna att ta till vara pÄ den.

Med realtidswebben pÄ intÄgande kommer dessa plötsliga trafiktillströmningar bli vanligare och ytterligare mer kortlivade. NÀr en lÀnk fÄr spridning pÄ Twitter kan den röra sig över jorden pÄ bara nÄgra minuter för att sedan begravas i anvÀndarnas nyhetsflöden. Om tvÄ Är kan en extremt lyckad viral kampanj ha nittio procent av sin impact pÄ bara nÄgra timmar. Vad ska vi dÄ med Google Analytics till?

Vad vi behöver Àr realtidsstatistik med varningsfunktioner som reagerar direkt vid onaturliga trafiktillströmningar. Om en e-handelsansvarig ser att en viss produktsida plötsligt fÄr stor spridning i vissa kretsar mÄste denne kunna reagera pÄ det omedelbart genom att aktivt anpassa produktsidan efter fokus för just dessa besökare.

Jag tror faktiskt att detta kommer bli sÄ pass vanligt att vi kommer behöva realtids-marknadsförare som har jour för att kunna agera direkt pÄ denna typ av trafiktillströmningar. Vad tror du?

Ps. om du vill testa pÄ realtidsstatistk kan jag rekommendera Clicky! (tipstack Jardenberg.se)

2 kommentarer

SÄ dubblar Apple försÀljningen i App Store

2009-05-27 | Övrigt

De som anvÀnder sig av en iPhone Àr nog bekanta med hur den har en tendens att ta över ens tillvaro. Först flyttar mailen in, sedan kalendern. Todo-lista av bara farten och sjÀlvklart blir den förstahandsvalet som RSS-lÀsare nÀr man inte orkar strÀcka sig efter datorn.

All denna aktivitet lÀmnar en massa spÄr efter sig, bara genom Apples egna program genereras tonvis av data om vÄrt beteende som Apple sjÀlvfallet av etiska sjÀl inte utnyttjar. Men det finns faktiskt tvÄ bitar information som jag inte skulle ha nÄgot emot om Apple samkörde och anvÀnde för att leverera en bÀttre tjÀnst till mig. Det Àr min kontaktbok och min e-mailadress.

Med dessa tvÄ data skulle Apple enkelt kunna bygga upp en social graf över vilka jag kommunicerar med och vem jag Àr i detta nÀt. Vilka jag mailar/smsar mest med och följaktligen vilka jag Àr mest intresserad av informationsutbyte med. NÀr sedan nÄgon av mina kontakter ocksÄ sitter med en iPhone knyts vÄra vÀrldar ihop och jag kan fÄ nytta av data som denne genererar och denne kan fÄ nytta av mig.

Framförallt ser jag möjligheten till social spridning av rekommendationer i App Store. IstĂ€llet för de extremt begrĂ€nsade möjligheter att söka och hitta kvalitetsprogram i App Store i dagslĂ€get (baserat pĂ„ tvĂ„ topplistor som Ă€r lokala för Sverige samt en sökfunktion) vill jag ha en knapp som sĂ€ger “dina vĂ€nners favoriter”. DĂ€r hittar jag alla mina kontakters mest nedladdade program (Ă€ven mina kontakters kontakters favoriter givetvis) och kan Ă€ven se vilket betyg de har gett dessa.

Jag skulle fastna i dagar.

Ps. LÀs Àven Martin Sandbergs faktaspÀckade artikel om App Store.

1 kommentar

Twitter Àr allas vÄr transparenta databas

2009-05-11 | Twitter

Jag inser att det kan bli tjatigt, men varje gÄng jag tÀnker pÄ Twitter ser jag nya saker, nya möjligheter och framförallt ser jag framtiden.

Twitter lÀgger sig i bakgrunden och blir en form av plattform för tankar och koncept, merparten av de koncept jag funderar pÄ nu för tiden Àr baserade pÄ Twitter eller kommunicerar med/via tjÀnsten. Jag ser en stor likhet till iPhone och App Store som pÄ ett vÀldigt snarlikt sÀtt skapar en kÀnsla av obegrÀnsad potential och sÀtter igÄng tankarna kring möjligheter. Ekosystemet med applikationsutvecklare kring iPhone har pÄ detta sÀtt stora likheter med det kring Twitter.

Jag tror att det kan ha nĂ„got med emergence att göra. Emergence Ă€r ett fenomen dĂ€r nĂ„gra fĂ„ enkla regler ger upphov till extremt komplexa system. Se tillexempel pĂ„ Digg.com hur en sĂ„dan enkel sak som en ”digga”-knapp ger upphov till en sĂ„ pass komplex anvĂ€ndarupplevelse.

Twitter fungerar precis sÄ, interaktionen med tjÀnsten begrÀnsas till att publicera 140 tecken samt nÄgra smÄ detaljer som att stjÀrnmÀrka tweets medan presentationen av tjÀnsten baseras pÄ en enkel kronologisk följd av vad dina vÀnner publicerat.

Med dessa fÄ komponenter kan Twitter utmana jÀtten Facebook som erbjuder hundratals knappar, alternativ och funktioner. Twitter gör detta dels genom den upplevelse som anvÀndarna gör Twitter till i en form av emergence och dels med hjÀlp av de externa applikationer som Ät olika hÄll bygger vidare pÄ Twitters grundstruktur.

Och nÄgonstans hÀr inser jag vad Twitter egentligen Àr. Det Àr en enorm databas dÀr det dagligen publiceras miljontals nya rader i kronologisk ordning med nÄgra fÄ metadata knutna till sig. En databas öppen för alla, komplett transparent och med ett grÀnssnitt för att smidigt kunna lÀsa och redigera.

Desto mer data som samlas i denna transparenta databas istÀllet för att hamna i lokala databaser desto större möjligheter till nya intressanta sÀtt att filtrera, presentera och analysera denna data.

Jag kan inte sluta hÀpnas över videon nedanför. Det Àr en helt meningslöst tjÀnst men som pÄ ett otroligt handfast sÀtt knyter ihop internet med den fysiska verkligheten genom Twitter. Tweetsen som publiceras Àr rent nonsens men det finns nÄgot speciellt hÀr. TÀnk om maskinen istÀllet var en termometer som varje timme tweetade temperaturen pÄ en viss plats, eller tÀnk om den satt pÄ ett café och anvÀndes för att skicka ut rabatterbjudanden nÀr belÀggningen var dÄlig?

Kommentera

Mitt förslag till affÀrsmodell för Twitter

MÄnga Àr det som spekulerar i hur Twitters affÀrsmodell kommer se ut. Extra intressant blir det dÄ Twitter i sÄ pass hög grad lever pÄ distribuerat innehÄll att annonser knappast kan bli ett relevant alternativ, en allt för stor del av tjÀnstens anvÀndare konsumerar tjÀnsten utanför sjÀlva Twitter.com (genom t.ex. Tweetdeck eller Twitterific). Att foga in annonser bland sjÀlva tweetsen Àr inte heller ett alternativ dÄ det skulle försÀmra tjÀnstens kvalité i allt för hög grad.

Utöver annonser har en mÀngd förslag lagts fram med tankar kring hur Twitter bÀst skulle kunna förvalta sina miljontals anvÀndare. Jason Calacanis föreslÄr t.ex. ett prenumerationsalternativ med bÀttre upptid för tjÀnsten och en del extra funktioner. Twitter har sjÀlva börjat experimentera med att t.ex. lyfta fram anvÀndarkonton mot betalning (Twitter may have found its business model ) men det Àr inte troligt att detta kommer bli deras slutgiltiga val av modell.

Vad som Àr uppenbart Àr dock att det finns mÄnga i ekosystemet runt Twitter som redan idag tjÀnar pengar pÄ tjÀnsten. Dels finns en uppsjö betalapplikationer och dels har ett antal företag upptÀckt tjÀnstens potential som extremt kostnadseffektiv marknadsföringskanal. AlltsÄ skapas det redan idag stora vÀrden genom tjÀnsten som Twitter sjÀlv inte fÄr ta del av.

Mitt förslag: MÄnadsavgifter om du följs av 1000 personer eller fler

För TwitteranvÀndare med fler Àn 1000 personer som följer deras uppdateringar (followers, eller prenumeranter) har tjÀnsten en helt uppenbar inkomstbringande potential som dessa anvÀndare sjÀlva bÀst avgör hur den utnyttjas (om de önskar utnyttja den). Att tjÀnsten Àr helt gratis för anvÀndare med fÀrre Àn 1000 prenumeranter gör Àven att denna affÀrsmodell inte pÄverkar anvÀndarupplevelsen för de privatpersoner som endast anvÀnder den som ett socialt verktyg. MÄnadsavgiften bör sedan vara relaterad till antalet prenumeranter fler Àn 1000 dÀr den miljonte Àr billigare Àn den etttusenförsta i en form av volymrabatt.

Resultatet blir alltsÄ att du som företag, eller opinionsbildare, i princip betalar för placeringar i dina prenumeranters flöden, precis som man traditionellt har betalat för reklamplaceringar.

Det finns sÄ mÄnga aspekter av detta och det vore mycket intressant att höra vad ni tror! Dela gÀrna med er av lÀnkar om ni lÀst, eller skrivit, nÄgot intressant om just detta!

Om du vill följa mig pÄ Twitter sÄ heter jag Webpal dÀr!

3 kommentarer

CSS Naked Day!

2009-04-09 | Övrigt

Idag (9/4) Àr Webpal.se helt utan CSS för att fira den internationella CSS Naked Day. Detta innebÀr att det enbart Àr innehÄll och struktur du ser nÀr du besöker Webpal idag.

LÀs mer om CSS Naked Day pÄ den officiella sidan.

4 kommentarer

Vad gör ditt varumÀrke för mig?

2009-03-29 | VarumÀrken

Varför Àter vi pÄ McDonalds nÀr vi Àr i Indien? Av precis samma skÀl som gjorde att franchisetagaren valde just McDonalds, att vi i Indien inte har en aning om vilka stÀllen som Àr bra och dÄliga, var man blir lurad och var man bjuds pÄ en oförglömlig upplevelse.

Denna, vÄr osÀkerhet, Àr en av de viktigaste anledningarna till att kedjor som McDonalds med sÄdan hastighet kunnat sprida sig till de mest avlÀgsna platser.

Men vad hÀnder nÀr denna osÀkerhet försvinner? Mobilt internet gör det möjligt att, var vi Àn befinner oss, enkelt fÄ tips om de bÀsta restaurangerna, kaféerna och butikerna. I princip gör detta det möjligt för oss att navigera över hela vÀrlden med samma sÀkerhet som i vÄr egen hemstad.

Vissa branscher har redan rÄkat ut för detta fenomen. Ta till exempel hostel runt om i Europa. Med större delen av sina besökare i Äldrarna 18 till 25 Àr det mycket fÄ som inte lÀst Ätminstone en recension pÄ internet innan de planerat sitt boende. NÀr kundernas rÀdsla för det okÀnda dÀmpas genom andra kunders erfarenheter, vari ligger dÄ vÀrdet i att dela varumÀrke med en stor hostelkedja?

Vad betyder dÄ detta för framtiden? Min gissning Àr att mÄnga stora varumÀrken fÄr ta ett steg tillbaka i kedjan och fokusera pÄ de skalfördelar de kan erbjuda i form av billigare inköp osv. medan vi som konsumenter istÀllet fÄr ett ökat intresse av att utforska och testa nya saker. Det Àr trots allt nÄgot otroligt hÀftigt i att kunna resa till Bombay, smita in pÄ en bakgata och hitta stans bÀsta restaurang (just denna vecka enligt 210 personer). NÀr osÀkerheten Àr borta kommer upptÀckarglÀdjen bli vad som dominerar vÄra upplevelser framöver.

LÀs Àven Fred Wilsons post i Àmnet.

2 kommentarer