Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-settings.php on line 389 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-settings.php on line 404 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-settings.php on line 411 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-settings.php on line 446 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/cache.php on line 99 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/theme.php on line 576 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/backtype-connect/backtype-connect.php on line 1015 Om två år skrattar vi åt Google Analytics | webpal

Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Om två år skrattar vi åt Google Analytics

2009-05-28 | Sökmotorer

Google Analytics är en fantastisk produkt och en av de webbapplikationer jag personligen spenderar absolut mest tid med. Google lyckas ständigt ligga steget före mig och införa nya funktioner innan jag ens visste att jag behövde dem (till skillnad från många andra produkter där jag konstant väntar på en uppdaterad version).

I dagsläget är den data jag får fram ur Google Analytics även ytterst relevant och fungerar som ett ypperligt beslutsunderlag för att uppdatera, ändra och utveckla mina webbplatser. Detta beror på att internet fortfarande, trots att framtiden redan är här, är relativt trögrörligt. När någon skriver om min webbplats tar det ett par timmar innan någon annan snappar upp detta och sprider länken, ytterligare några timmar innan länken sprider sig igen och jag kan på kvällen lugnt se att min webbplats börjat få en viss spridning och agera på detta innan spridningen förhoppningsvis kulminerar i stora mängder inkommande trafik.

Detta är dock mindre och mindre sant. Redan då de första webbplatserna blev slashdottade insåg vi att man i vissa situationer inte kan vänta till dagen efter med att reagera, eller åtminstone att det stod mycket på spel och att upptäcka den nya trafiken några timmar försent kunde vara ödesdigert för möjligheterna att ta till vara på den.

Med realtidswebben på intågande kommer dessa plötsliga trafiktillströmningar bli vanligare och ytterligare mer kortlivade. När en länk får spridning på Twitter kan den röra sig över jorden på bara några minuter för att sedan begravas i användarnas nyhetsflöden. Om två år kan en extremt lyckad viral kampanj ha nittio procent av sin impact på bara några timmar. Vad ska vi då med Google Analytics till?

Vad vi behöver är realtidsstatistik med varningsfunktioner som reagerar direkt vid onaturliga trafiktillströmningar. Om en e-handelsansvarig ser att en viss produktsida plötsligt får stor spridning i vissa kretsar måste denne kunna reagera på det omedelbart genom att aktivt anpassa produktsidan efter fokus för just dessa besökare.

Jag tror faktiskt att detta kommer bli så pass vanligt att vi kommer behöva realtids-marknadsförare som har jour för att kunna agera direkt på denna typ av trafiktillströmningar. Vad tror du?

Ps. om du vill testa på realtidsstatistk kan jag rekommendera Clicky! (tipstack Jardenberg.se)

Kommentarer

  • 1. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Fredde Grädde
    2009-05-28 21:00

    Mycket bra skrivet. Google Analytics måste operera i realtid, annars riskerar dom att tappa fotfästet helt på det området. Å andra sidan verkar Google ha greppat fenomenet genom att till exempel jobba upp ett annossamarbete med Twitter (om det nu blir något av det). Det räddar inte Analytics i sig, men dom har ju Jyri Engeström :)

  • 2. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jacob Leander-Olsson
    2009-05-28 21:13

    Lovande clicky. Men synd att det krävs betalversion för mer en hemsida. Verkar ändå lovande :)

Skriv en kommentar

Liknande artiklar