Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Mitt förslag till affärsmodell för Twitter

Många är det som spekulerar i hur Twitters affärsmodell kommer se ut. Extra intressant blir det då Twitter i så pass hög grad lever på distribuerat innehåll att annonser knappast kan bli ett relevant alternativ, en allt för stor del av tjänstens användare konsumerar tjänsten utanför själva Twitter.com (genom t.ex. Tweetdeck eller Twitterific). Att foga in annonser bland själva tweetsen är inte heller ett alternativ då det skulle försämra tjänstens kvalité i allt för hög grad.

Utöver annonser har en mängd förslag lagts fram med tankar kring hur Twitter bäst skulle kunna förvalta sina miljontals användare. Jason Calacanis föreslår t.ex. ett prenumerationsalternativ med bättre upptid för tjänsten och en del extra funktioner. Twitter har själva börjat experimentera med att t.ex. lyfta fram användarkonton mot betalning (Twitter may have found its business model ) men det är inte troligt att detta kommer bli deras slutgiltiga val av modell.

Vad som är uppenbart är dock att det finns många i ekosystemet runt Twitter som redan idag tjänar pengar på tjänsten. Dels finns en uppsjö betalapplikationer och dels har ett antal företag upptäckt tjänstens potential som extremt kostnadseffektiv marknadsföringskanal. Alltså skapas det redan idag stora värden genom tjänsten som Twitter själv inte får ta del av.

Mitt förslag: Månadsavgifter om du följs av 1000 personer eller fler

För Twitteranvändare med fler än 1000 personer som följer deras uppdateringar (followers, eller prenumeranter) har tjänsten en helt uppenbar inkomstbringande potential som dessa användare själva bäst avgör hur den utnyttjas (om de önskar utnyttja den). Att tjänsten är helt gratis för användare med färre än 1000 prenumeranter gör även att denna affärsmodell inte påverkar användarupplevelsen för de privatpersoner som endast använder den som ett socialt verktyg. Månadsavgiften bör sedan vara relaterad till antalet prenumeranter fler än 1000 där den miljonte är billigare än den etttusenförsta i en form av volymrabatt.

Resultatet blir alltså att du som företag, eller opinionsbildare, i princip betalar för placeringar i dina prenumeranters flöden, precis som man traditionellt har betalat för reklamplaceringar.

Det finns så många aspekter av detta och det vore mycket intressant att höra vad ni tror! Dela gärna med er av länkar om ni läst, eller skrivit, något intressant om just detta!

Om du vill följa mig på Twitter så heter jag Webpal där!

Kommentarer

  • 1. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jens
    2009-04-29 21:05

    Låter som ett bra förslag!

  • 2. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Judith
    2009-05-22 07:43

    Hmm, intressant tanke! Nu när vi redan är inlåsta och beroende skulle modellen förmodligen kunna funka.

    Ett steg närmare att människan konkret “värderas” efter sina sociala status. En ny mänsklig valuta baserat på populäritet.

    Detta kommer förmodligen väcka reaktion.

    Men en fungerande modell. Om än psykologiskt “känslig”.

  • 3. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2009-05-27 22:31

    @Judith, helt klart en möjlig tolkning. Kärnan ligger lite i att sätta en gräns för antal followers som är så pass hög att privatpersoner inte upplever det som att man sätter ett värde på deras sociala status.

    Några privatpersoner kommer självklart i vilket fall hamna över denna gräns men jag har svårt att se att många privatpersoner i framtiden kommer ha fler än 1000 följeslagare på Twitter (med sociala medier utökas ju dock vårt yttre nätverk varför 1000 kanske är ett lågt satt antal).

Skriv en kommentar

Liknande artiklar