Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Länken mellan webbplats och annons är bruten

I torsdags var jag på Ted Valentins mycket trevliga siterelease av annonskartan.se (som bland annat använder sig av Traderas API!) och pratade bland annat med Rudolf på Disruptive om något som väckte en del gamla tankar till liv.

I våras intresserade jag mig mycket för hur internet påverkar företags varumärkesbyggande. Framförallt tycker jag det är intressant att företag verkar ha ett annat perspektiv på negativ varumärkeskontext på internet än man har på tv och i tryck.

Skillnaden ligger i att ett respekterat varumärke aldrig skulle associera sig med t.ex. en främlingsfientlig tidsskrift i tryck, hur skulle det se ut om Coca Cola annonserade i NSFs medlemstidning? På internet skapar dock affiliatenätverken en annan situation, i dessa har företagen mycket små möjligheter att avgöra i vilket kontext deras annonser hamnar.

Affiliateföretaget och annonsören har ju möjlighet att granska alla sidor som önskar delta i programmet, men grundtanken är ju att företagen ska kunna utnyttja annonsutrymmet hos tusentals små publicister. Det är i princip omöjligt att löpande granska innehållet hos alla dessa och kontrollera att de inte skapar en kontext som inte är önskvärd för annonsören.

När jag frågade ett affiliateföretag om deras syn på saken fick jag svaret att företagen inte har några alternativ, om man vill vara med och leka får man leken tåla. Detta är alltså en kalkylerad risk företagen tar.

Jag tror dock att det finns ett enklare svar än så, inom några år kommer annonskontext helt enkelt inte existera på internet.

Annonsörer kommer inte längre vara beredda att betala mer för att få synas bredvid Di.ses logo än för att synas på en vanlig blogg (med detta inte sagt att det inte fortfarande kommer vara dyrare att annonsera på Di.se på grund av deras kunskap om sina besökare, volym sidvisningar m.m).

Jag tror att annonskontext på internet kommer dö helt enkelt eftersom kontext överhuvudtaget blir mindre och mindre relevant på internet. Jag skulle kunna plocka in DNs nyheter här i bloggen om jag ville, eller varför inte någons foton från flickr? Jag lyfter redan in mina Jaikuuppdateringar till exempel. Hemsidor ser mer och mer ut som lapptäcken med bitar från många olika källor, vissa går ännu längre och använder sin webbplats till att enbart aggregera innehåll från andra källor och presentera denna.

Samtidigt som hemsidorna utvecklas för att ta tillvara på denna möjlighet anpassar sig användarna. En besökare lyfter inte på ögonbrynen över att mina enkla reseguider kan innehålla annonser från några av Sveriges största resebolag, kopplingen mellan annonserna och webbplatsen är helt enkelt inte större än att ett litet utrymme på sidan upplåts till en annonsör.

En tryckt tidning fungerar självklart inte på detta vis. Där vet vi alla att innehållet är noga komponerat och granskat innan det går till tryck, ett annonsutrymme är en integrerad del av tidningen och blir därmed något mer än en bit innehåll från en extern källa. I detta fall smittar tidningens varumärke av sig på annonsörens vilket motiverar en högre prislapp för en respekterad tidning än en enklare.

Själv tror jag inte det kommer ta många år innan tanken på kontext på webben är helt utraderad och ersatt av ett tankesätt där man ser varje individuell komponent på en sida som en helt fristående enhet. Då finns det varken positiv eller negativ annonskontext, annonsen måste helt enkelt klara sig på egna meriter. Vad tror du?

PS. missa inte inUses artikel om smarta designmönster i iPhone, mycket inspirerande!

Kommentarer

  • 1. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jonas
    2008-10-05 00:03

    Tack för en trevlig kväll! Intressant läsning som vanligt :) Du har helt klart rätt i det du skriver.

  • 2. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2008-10-05 00:17

    Tack själv Jonas!

  • 3. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Christian Rudolf
    2008-10-05 16:19

    jag håller inte med, det är ju tex inte alls säkert att Di låter dig publicera ditt innehåll.

    Ställ dig själv två frågor
    1. Vill du länka till vem som helst?
    2 Vill du få länkar från vem som helst.

    Jag vill inte länka till vem som helst. Min egna context på disruptive är viktigt och det finns dåliga grannskap nätet jag inte vill ha länkar ifrån

    Jag tror tex inte detta ändras, därmed är min slutsats att varumärksmarknadsföirng och context kommer vara viktigt

    Dock tror jag inte det komer se ut som det gör idag!

  • 4. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Christian Rudolf
    2008-10-05 16:20

    förrsten, varma hälsningar från Mauritius!

    ;-)

  • 5. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2008-10-11 17:15

    Härligt med solsemester! :)

    Jag håller helt med om det du säger att man som siteägare själv kan påverka den kontext man skapar och skapa en trevlig plats för annonsörer att annonsera på. Man får dock inte missa att det finns en tredje part i din och din annonsörs relation, besökaren.

    Annonsör, publicist och besökare fyller ju alla viktiga roller, men i slutändan är det alltid konsumenten som bestämmer vad som fungerar och vad som inte gör det.

    Min tanke är att även om publicisten och annonsören inbillar sig att det finns ett värde i att upprätthålla en bra kontext, så spelar detta inte någon roll om konsumenten inte värderar det.

    När besökare till en hemsida inte längre gör en koppling mellan annonsör och publicist (som på mina enkla reseguider) finns det ju inte längre ett värde att skapa en trevlig miljö att annonsera i (återigen dock, att känna sina besökare, erbjuda volym och andra faktorer gör att du kan sälja din trafik dyrare).

    Jag tror att det kommer ta ett tag, men annonsörer kommer en vacker dag inse att besökare inte längre gör denna koppling mellan annons och innehåll och då stå i en helt annan förhandlingsposition mot de som säljer annonser där en stor del av priset är kontext.

  • 6. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Christian Rudolf
    2008-10-20 11:45

    Jag håller inte med dig. Ta tex Lyxklockmärken. Tror du de någonsin kommer annonsera på Pirate bay?

    Nä, jag tror inte det. Context kanske kan minste i viktighet men det kommer alltid finnas annonsörer som tycker context är viktigt och de är dessutom villiga att betala premium för rätt context!

  • 7. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 familjeekonomi.se
    2009-04-17 11:11

    besökaren/besökarna kan själva utgöra ett kontext eller annorlunda uttryckt en målgrupp.
    annonsören bryr sig om vilken målgrupp man når så visst är kontexten viktig.

    För ett flertal annonsörer tror jag ändå din generalisering stämmer, det viktiga är att nå ut, var man syns blir mindre viktigt. Förutsätter dock att man håller sig borta från alla “negativa” sammanhang.

    Frågan blir hur fasen ska stora ch små aktörer kunna ta betalt för sina annonser?
    Kommer annonspriserna att minska? Kommer utvecklingen gå mot en prissättning som är provisionsbaserad tyå affiliatenätverk?
    Jag misstänker det.

Skriv en kommentar

Liknande artiklar