Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Internetplattor

2010-01-31 | Webb 2.0

iPad saknade i stora drag det jag emotsåg mest med Apples internetplatta, gränssnittslösningarna som en gång för alla skulle ersätta mus och tangentbord. Istället fick vi se en lösning som i mina ögon var en mycket trevlig anpassning av iPhonens operativsystem, men tyvärr inte så mycket mer.

Det jag hoppades mest på var en lösning där man kunde skriva snabbt med vilande fingrar som på ett vanligt tangentbord. Med en tryckkänslig skärm måste händerna sväva någon centimeter ovanför i en form av krampaktig ställning som man undviker på en mindre skärm där man kan skriva med tummarna och vila de andra fingrarna på baksidan (som på iPhonen). Kika på Apples egen film så förstår du vad jag menar.

Apple kan mycket väl med sina erfarenheter från hemdatorn vara företaget att få ut denna typ av produktinnovation i var mans hem, frågan är dock om det är så vi vill ha det denna gång. Det har nog inte undgått någon att Apple sakta men säker bygger en sluten miljö som i många avseenden är flera gånger skadligare för datoranvändandets utveckling än vad Windows varit (se t.ex. Adobes reaktion på att flash saknas i den nya plattan, och missa inte den underhållande följetången kring detta (tipstack Jocke)!). Om iPadens operativsystem etableras som en standard kommer vi tyvärr se ett Apple som dominerar inte bara operativsystemmarknaden (likt Microsoft) utan även hårdvaruditot.

Internetplattorna som produktkategori är i sig mycket intressant då ett antal företag har fullt upp med att färdigställa sina varianter samtidigt som efterfrågan baseras på ett slags vag tanke om att det är en pryl som verkligen kommer efterfrågas när den är bra nog. I dagsläget är kategorin extremt liten.

Denna utveckling för med sig mycket gott i form av innovationer som förmodligen kommer följa med långt utanför internetplattorna i sig, att använda mobiloperativsystem på större skärmar känns på många sätt som ett jättekliv framåt i användarvänlighet, bara en sådan sak som att iPhone OS saknar egentlig filhanterare sänker komplexiteten en hel del. Tyvärr är avsaknaden av multi-tasking en annan komponent som sänker trösklarna för ovana användare.

Det är dock glädjande att flera tillverkare tar denna väg och jag hoppas starkt på internetplattorna med Android på, spana in Mashables lista över 9 alternativ till iPad.

Frågan kvarstår dock var en internetplatta passar in i våra liv, frågan blir ytterligare svår om man ser till en Appleanvändares liv där kombinationen MacBook+iPhone redan täcker större delen av internetkonsumtionen. Även om detta kanske inte är Apples största målgrupp vad gäller iPaden är det dessa användare som i stora drag bestämmer framgången hos en Appleprodukt genom sin position som auktoriteter inom området för mindre insatta köpare.

Problemet ligger i att ingen ny produkt, hur fantastisk den än är, kan skapa tid. Genom att en produkt som en iPad förenklar konsumtion av flera mediekanaler samtidigt (t.ex. internet och tv) kan den göra det i statistiken över mediekonsumtion, men någonstans äter den uppmärksamhet från något annat.

Många verkar tänka i termer av att iPaden får ersätta iPhonen i soffan och i sängen medan iPhonen förpassas till bussresor och långdragna möten. Utöver detta kan man tänka sig ersätta en hel del av sitt slösurfande på sin vanliga dator med en iPad. I båda fallen blir internetplattan en direkt konkurrent till Apples två starkaste befintliga produktgrenar vilket verkar osannolikt. Nej, om iPaden ska bli en riktig framgång (ha i åtanke att det krävs en sjuhelsikes massa enheter sålda hos Apple för att kalla det en framgång) måste den klampa in på nya områden och hitta nya målgrupper.

Blir det valet för den som inte har en smartphone? Visar det sig att den istället för att ersätta annat internetanvändande helt enkelt stjäl tid från vår papperstidningskonsumtion eller vårt bokläsande?

Personligen ser jag en enorm framtid inom spel, precis som iPhonen utvecklats till en stark spelare på bärbara spel tror jag att iPaden kan utvecklas till den ultimata upplevelsen för den som inte är tillräckligt mycket gamer för att äga vare sig en konsoll eller tv men ändå uppskattar spel (vi finns!).

Riktigt intressant blir det om man istället helt enkelt ser internetplattorna som direkta konkurrenter till hemdatorn, då blir kampen om att få sin internetplatta ut på marknaden helt plötsligt en defensiv kamp för att kunna behålla marknadsandelar och inte alls den energikick för persondatorindustrin som man annars skulle kunna tro, lite som netbooksen som visade sig i huvudsak stjäla marknadsandelar av traditionella laptops (tror det är denna länk i The Economist, men kommer inte åt mitt inlogg för stunden).

Överlag tror jag starkt på internetplattorna och känner starkt att det vore trevligt att ha en, även om jag inte är helt säker på hur jag skulle använda den. Jag skulle gärna hört Steve under sin keynote säga att han använde den flera timmar om dagen och absolut inte kunde vara utan den redan efter några veckor, ungefär som min egen upplevelse har varit med iPhone.

Mycket på en gång, men hugg gärna i med dina egna reflektioner kring internetplattornas framtid i kommentarerna och delta i Nikkes undersökning om mottagandet av iPad! Ska se till att komma igång med bloggandet igen nu.

Kommentarer

  • 1. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Anton
    2010-01-31 22:37

    Bra inlägg! En sak du dock misstar i din analys, tror jag, är att iPaden är en sak man ska använda flera timmar i sträck.

    iPaden är inte tänkt att ersätta någon produkt, utan vara _ännu_ en sak man surfar med. Framför tvn, i sängen osv. Man ska alltså fortfarande ha en laptop, en iphone, en stationär osv OCH en iPad. Det är också därför Apple inte behöver en helt ny målgrupp, de har gjort en produkt som täcker ett behov som redan finns men som inte någon annan lyckats ta marknaden för. Alltså kommer deras befintliga kunder både vilja köpa en iPad och en Macbook i framtiden, precis som de både köper en Macbook och en iPhone idag.

    Och nej, Android är inte intressant för internetplattorna - då är det fel ingång. Däremot Chrome OS…

  • 2. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2010-01-31 23:06

    @Anton, din tes är alltså att man skulle surfa mer om man hade en internetplatta, vilket jag till viss del kan hålla med om. Oavsett vilket, och oavsett om du ser på tv samtidigt, så måste ju uppmärksamheten ligga någonstans. Ur annonsörsperspektiv kan du tex. bara exponeras för en annons åt gången eller så halveras priserna att annonsera på tv så snart alla kikar på en iPad parallellt.

    Mitt problem är egentligen att i jämförelse med macbooken har iPaden en massa styrkor som gör den köpvärd som ett komplement, och det samma om man jämför med iPhonen. Har jag båda dessa har jag dock svårt att se var iPaden passar in, för passivt surfande till annan mediekonsumtion duger nog både macbook och iPhone ganska bra.

    Inte helt säker på att Chrome OS är något för internetplattorna, som jag förstått det är det anpassat för netbooks medan Googles mobila strategi ligger i Android, se t.ex. http://www.techcrunch.com/2009/07/08/googles-chrome-os-bomb-has-minimal-fallout-on-apple/ för en intressant distinktion mellan de två.

    Nu återstår det att se hur Chrome OS utvecklar sig, men med ett tänk fast i tangentbord och mus är jag inte alls säker på att det är Googles starkaste kort in på OS-marknaden…

  • 3. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Anton
    2010-01-31 23:48

    Nja när det gäller annonsering tänker jag mig istället att de som gör reklam i tv4, också kommer vilja fånga upp internettrafiken. Tv4 måste alltså hitta interaktiva saker som innefattar både tv-tittandet och surfandet. Backchannels är kanske tydligaste exemplet idag, men realtime quiz under På Spåret o annat som gör deltagandet mer aktivt (och fortfarande under samma brand) kommer bli väldigt viktigt.

    Och jag tycker Chrome OS är mer intressant än Android. Jag ser iPaden snarare som en netbook-dödare än något annat. Netbooken är, precis som Steve Jobs sa, egentligen väldigt osmidig för sitt syfte. Med iPaden (förhoppningsvis) är smidig för samma syfte. Att se iPaden som en större telefon är nog att missta sig. Och Chrome OS är så himla mycket mer omvälvande än Android, som har sin största fördel i “öppenhet” och “open source”, medan Chrome OS har det i “molnet”. Molnet är sååå mycket mer omvälvande i det här fallet.

    Håller med om din sista oro, hoppas verkligen de ser till att Chrome OS kommer ut till iPad-liknande produkter så det inte blir teknik 1.0 med mjukvara 2.0! =)

  • 4. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Läsvärt – 03 February 2010 « Erik & Pia
    2010-02-03 06:06

    […] Internetplattor […]

  • 5. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 webpal
    2010-01-31 22:25

    Härligt att vara igång och blogga igen :) http://www.webpal.se/blogg/internetplattor/

    This comment was originally posted on Twitter

Skriv en kommentar

Liknande artiklar