Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Internet består av tusentals små kluster

2007-07-22 | Övrigt

Något som kanske inte alltid är uppenbart, är hur stort internet egentligen är. Många som surfar på internet håller sig enbart till de sidor de känner igen, man kikar in på några bloggar, några dagstidningar och liknande. Men jag tror att de flesta ibland får för sig att gå djupare i något, att följa någon länk till en blogg, gå vidare till en blogg i dennes bloggrulle och sedan kanske gå vidare via ytterligare en länk.

Då känner man sig verkligen på äventyr, helt nya samhällen öppnar sig. Plötsligt kommer man till en blogg som länkar helt andra siter, och har en helt annorlunda bloggrulle, än något man tidigare har sett. Man har kommit till ett annat internetkluster än man är van vid.

Ju mer jag använder internet får jag känslan av att bloggar länkar till varandra i små kluster. Ofta har i princip alla hemsidor i en bloggrulle någon form av länkrelation till varandra. Det är lätt hänt att man surfar in på en av dessa, klickar sig fram i bloggrullen, klickar vidare på några länkar, för att tillslut vara tillbaks där man började.

Dessa kluster har ofta en starkare aktör, någon som ofta blir länkad till utifrån klustret och som agerar någon form av ledare av klustret. Här förs dom vildaste diskussionerna och här hämtas ofta inspiration av andra bloggare.

Naturligt när man klickar sig runt är att man förr eller senare hamnar hos en sådan ledare, dom är ju länkade till från massor av bloggrullar. Det är alltså större sannolikhet att du hamnar där än någon annan stans.

Varför är då allt detta intressant? Jo, därför att finna sådana här kluster kan visa sig extremt lönsamt marknadsföringsmässigt. Om du lyckas hitta ett kluster du inte tidigare stött på och sätter dig in i hur det är uppbyggt kommer du kunna hitta en eller flera ledare. Dessa ledare är de som sätter förutsättningar för diskussionen och du hittar trender inom deras nisch just hos dem. Dom är även de du ska vända dig till om du vill marknadsföra dig i denna nisch.

Jag kom att tänka på detta när jag bad Johan Idstam att publicera sin lista på bloggar om bloggande. Någon annans handplockade blogglista kan på detta vis vara just en inträdesport till nya kluster, som en mer personlig bloggrulle. Jag har ännu inte hunnit gå igenom listan ordentligt, men känner direkt igen ett antal ”ledarbloggar” jag besökt förut.

Kommentarer

  • 1.Jens
    2007-07-27 19:48

    Jo, det funkar väl som umgängeskretsar antar jag. Ibland känns det som att oavsett hur många fester man går på så träffar man aldrig något nytt folk, för man är alltid inom samma “kluster”. Å andra sidan orkar man nog inte sätta sig in i nya kluster hela tiden… Dvs, det krävs en del övertalning för att få någon att lägga till ett nytt kluster till sin dagliga surf-rutin.

  • 2.Niklas Olsson
    2007-07-29 15:33

    förträfflig jämförelse! Ibland får jag känslan att detta beteende ligger djupt i den mänskliga naturen..

Skriv en kommentar

Liknande artiklar