Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Google leker med sökresultaten igen

2007-12-27 | Sökmotorer

Google universalsearchJag har under en period bevakat söktermen “catering stockholm” åt cateringföretaget Olsson & Barck. Speciellt intressant har det varit att se hur Olsson & Barck placerat sig efter bloggtävlingen vi höll nu innan jul. Häromveckan sattes denna bevakning dock helt ur spel när Google började experimentera lite med sitt universella sök på denna resultatlista.

Plötsligt toppas resultatlistan av en stockholmskarta med tre cateringföretag markerade, tre helt andra än de som placerat sig bra i den vanliga SERPEN. Hittills verkar detta inte ha påverkat antalet besökare som denna term genererar, men detta kan lika gärna vara säsongsbetonat och jag undrar om vi inte kommer se en ordentlig nedgång fram emot våren.

Hur ska en sökmotoroptimerare tänka här?

Hur har då Google tänkt här? Förmodligen dyker kartan upp genom kombinationen av en geografisk plats (Stockholm) och en företagskategori i Googles företagskatalog (catering). Men vilket värde har den exakta adressen till en cateringleverantör så länge den ändå befinner sig i Stockholm? I mina ögon har denna resultatlista försämrats allvarligt av detta.

Nästa fråga är då hur man som företag rankar bra i listan över lokala företag bredvid kartan. Är detta resultatet av en optimering av uppgifterna i företagskatalogen eller kommer man, som i många andra företagskataloger, kunna köpa sig en plats högt upp här? I sådana fall blir Googles organiska sök en plats för köpta länkar vilket inte verkar rimligt med tanke på Googles höga svansföring i den här frågan. I dagsläget kan jag faktiskt inte hitta någon anledning till att denna lista ser ut som den gör. Detta kommer att bli ytterligare en fråga att ta itu med för framtidens sökmotoroptimerare.

Kommentarer

  • 1. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Anton Malmberg
    2007-12-27 22:07

    Såg dett för första gången igår på termen “Friskis och Svettis Uppsala”. Där känns det dock mer befogat då det är ganska klart vad man är ute efter.

  • 2. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Niklas Olsson
    2007-12-27 22:18

    Jo, där fungerar det ju ganska bra och ger verkligen ett mervärde. Visst kommer det finnas en hel del fördelar med denna universalsearch, problemet är bara att det verkar implementeras automatiskt vilket förmodligen kommer ge sämre resultatlistor än tidigare, som i fallet med “catering stockholm”.

Skriv en kommentar

Liknande artiklar