Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-settings.php on line 389 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-settings.php on line 404 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-settings.php on line 411 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-settings.php on line 446 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/cache.php on line 99 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-includes/theme.php on line 576 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/backtype-connect/backtype-connect.php on line 1015 Bra och dåliga affärsmodeller i gratisekonomin | webpal

Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Bra och dåliga affärsmodeller i gratisekonomin

I mina ögon är det här ganska enkelt, en bra affärsmodell i gratisekonomin är en där tjänsten genererar intäkter när användaren gör det denne kom till tjänsten för att göra. En dålig affärsmodell är när en tjänst genererar intäkter på att en användare gör något annat än det denne kom för att göra.

Utgångspunkten är att du erbjuder något som innebär ett värde för dina användare, det är det som gör att de gång på gång återvänder till just din tjänst. För en tidning kan detta värde vara välskrivna artiklar medan t.ex. en prisjämförelsesite visar dig till den billigaste återförsäljaren av en viss vara.

Den stora skillnaden mellan dessa två tjänster är att prisjämförelsesiten faktiskt har integrerat sin affärsmodell i värdet som skapas, den skapar alltså ett värde och sedan delar den på detta värde med kunden. Detta händer i form av att du hittar till den billigaste butiken medan prisjämförelsesiten får en liten provision för att ha förmedlat dig som kund.

Tidningen å andra sidan erbjuder sitt innehåll gratis, men här finns inget ekonomiskt värde och därför ingen möjlighet att omvandla tjänsten till en inkomst. Tidningen får istället skapa en extern affärsmodell för att kunna tjäna pengar utan koppling till det värde man skapar, det är här annonser kommer in i bilden. Per automatik bidrar alla affärsmodeller som inte är knutna till värdeskapandet till att tjänstens kund inte längre är användaren, vid annonsering är annonsörerna kund.

Detta resonemang gäller dock bara för tjänster som är gratis för användaren, om du tar betalt av dina användare byter du ju helt enkelt ditt värde mot hans/hennes pengar. Om du däremot erbjuder din tjänst gratis måste det alltid till en tredje part som kan bekosta kalaset.

Googleparadoxen

Google är gratis för sina användare, skapar ett stort värde och lyckas göra annonser till en del av detta värdeskapande. Hur går det till?

Kärnan i Googles affärsmodell är att Google förmedlar kontakten mellan köpare och säljare, ett värde som köparen delar med Google genom att Google får några kronor för köparens klick och köparen sedan betalar några kronor extra för produkten, kronor som går in i säljarens marknadsföringsbudget. Anledningen till att detta fungerar är egentligen mycket enkel, vi använder helt enkelt Google när vi förbereder oss för att göra ett inköp och Google hjälper oss att hitta rätt.

Google lyckades alltså med konststycket att göra annonser till en del av värdeskapandet till kunden och blev genom detta den mest effektiva annonsplats världen skådat med användare som knappt bryr sig om skillnaden mellan annonser och vanligt innehåll.

En affärsmodell för Twitter och Bloggy

Jonas Lejon med Bloggy har lagt fram alternativet att sälja Bloggys plattform till intranätet på företag som en möjligt affärsmodell, en idé som absolut kan fungera men som på sätt och vis inte är en affärsmodell för själva Bloggy.se som i detta fall istället får fungera som marknadsföringskanal för plattformen (som är den egentliga produkten).

Vad stora delar av webbvärlden just nu väntar spänt på är lanserandet av en affärsmodell för Twitter, kommer de lyckas lansera en Google-modell som skapar värde för användarna samtidigt som de själva tjänar pengar? Personligen kommer jag se alla försök till en affärsmodell från Twitters sida som inte är direkt kopplad till det värde vi får ut av tjänsten som ett stort misslyckande. En möjlig väg för Twitter att gå att skulle kunna vara att sälja information om användarmönster till företag som kan göra analyser på denna. Detta vore ett exempel på en affärsmodell där Twitter och användarna delar på värdet som skapas.

Dela gärna med dig av dina favoriter bland gratis-affärsmodeller!

Ps. Läs även Joakim Jardenbergs bloggpost “Vad är en framgångsrik affärsmodell” i ämnet.

Skriv en kommentar

Liknande artiklar