Niklas Olsson om affärer på internet

Affiliatenätverk, Bloggar, BloggInfo.se, Bokhylla, Domännamn, Informationsprodukter, Internetentreprenörer, Internetmarknadsföring, Länkstrategier, Övrigt, Projekt, Reseguider, Sökmotorer, Svensk Kolgrill, Twitter, Varumärken, Webb 2.0, Webbhotell, WordPress

Böcker om sökmotoroptimering

2007-08-20 | Sökmotorer

Jag var i en bokaffär för några dagar sedan och gjorde en intressant iakttagelse. Jag har alltid varit väldigt förtjust i böckerna på dataavdelningen.

Något jag börjat märka mer och mer på dataavdelningen är hur utbudet av databöcker långsamt håller på att förändras. För några år sedan var där fullt av tunga programmeringsbiblar och avancerade guider till olika program.

När jag kikar där idag är minst hälften av hyllplatsen upptagen av tunna glättiga böcker om hur du gör din första hemsida och hur du får mesta möjliga ut av din Ipod. Dataavdelningen har helt enkelt öppnats upp för fler än de mest inbitna. Denna utveckling är väldigt intressant ur flera aspekter, bland annat för att det visar på den ökande rollen av gränssnitt, mer om det i ett senare inlägg.

Utvecklingen visar också tydligt på vilka områden inom data som håller på att bli allmänkunskap. Tidigt kom böckerna om HTML, vilket behärskas av var och varannan idag. Det har även varit populärt med introduktioner i Photoshop och andra bildredigeringsprogam.

Det som slog mig nu senast är en helt ny kategori böcker som stampat in och tagit avsevärd hyllplats i besittning, böcker om sökmotoroptimering och internetmarknadsföring.

Jag kan tycka att dessa böcker hör hemma på ekonomi/marknadsförings-avdelningen men många av dem är förmodligen allt för tekniska för att hamna där.

Grundprinciperna för sökmotoroptimering har ju redan från början varit ganska enkla, men trots detta har de förbisetts av många hemsideägare. Idag är de, i mina ögon, en självklar komponent i all webbutveckling. Över är alltså de dagar då man med några enkla knep kunde skaffa sig en fördel i sökmotorerna, idag krävs det bra mycket mer än några omskrivna title-taggar och nyckelordsrika rubriker.

Detta visar även på hur bloggar har revolutionerat teknikkunskaperna i samhället. Plötsligt sitter gemene man och optimerar sin blogg för att synas och höras. Jag tror detta medför en hel del positiva bieffekter, som en större insikt i möjligheterna med nya medier.

Allt detta får mig att dra slutsatsen att det i framtiden kommer krävas bra mycket mer för att kalla sig sökmotoroptimerare än de grundläggande koncepten. Sökmotoroptimering har nått en ny nivå av komplexitet.

Kommentarer

  • 1. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/52/164052/webpal.se/public_html/blogg/wp-content/plugins/googleanalytics.php on line 266 Jonas
    2007-08-21 19:41

    Visst kan man putta upp sin sida i vad som kallas SERPen, men vill man tänka långsiktigt så bör man tänka mer på slutanvändaren och den information man lägger ut, istället för tekniken.

Skriv en kommentar

Liknande artiklar